Inwestycyjny paraliż - plan budowy Centralnego Portu Lotniczego komentuje Tomasz Pietryga

Przygotowując tak potężną inwestycję jak Centralny Port Komunikacyjny, rząd powinien się starannie przyjrzeć obowiązującym w Polsce regulacjom prawnym. Mogą się one bowiem stać jeszcze większą przeszkodą niż kwestie finansowe czy rzetelność wykonawców.

Publikacja: 20.09.2017 16:48

Inwestycyjny paraliż - plan budowy Centralnego Portu Lotniczego komentuje Tomasz Pietryga

Foto: 123RF

Niestety, z niezrozumiałych powodów polskie przepisy i procedury zamiast – wbrew deklaracjom rządzących – ulegać uproszczeniu, mogą jeszcze bardziej utrudnić inwestycje. Uciążliwa może być nie tylko (choć i tak już złagodzona) ustawa o wycince drzew, ale i ustawa o obrocie ziemią rolna, która ograniczyła transakcje gruntami, czy stale budzące spory przepisy wywłaszczeniowe. Odrębnym zagadnieniem jest ochrona środowiska, obrośnięta często radykalnymi przepisami unijnymi i orzecznictwem. Zawsze przy tego rodzaju przedsięwzięciach dają one pole do popisu pseudoekologom. Ponieważ zaś obszar, a przede wszystkim oddziaływanie inwestycji na otoczenie są spore (chodzi przecież o lotnisko), na pewno znajdą się chętni do obrony „matki natury", odkrywający na terenach przeznaczonych pod inwestycję rzadkie ptaszki, motylki czy rybki.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem