Projekt rozporządzenia wdraża do polskiego porządku prawnego przepisy unijne związane z kontrolą firm przewozowych. Zakłada wprowadzenie wspólnego (na poziomie unijnym) wzoru służącego obliczaniu stopnia ryzyka występowania naruszeń w obszarze czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów.
Zgodnie z nową wersją wzoru będą brane pod uwagę wyniki wszystkich kontroli – zarówno drogowych, jak i w siedzibie przedsiębiorcy (zakończonych stwierdzeniem naruszeń, jak i zakończonych bez stwierdzenia naruszeń), przeprowadzanych przez Inspekcję Transportu Drogowego. Pod uwagę będą brane nieprawidłowości stwierdzone decyzją ostateczną, prawomocnym mandatem karnym lub orzeczeniem o nałożeniu kary z okresu dwóch lat. Następnie na podstawie analizy wyników kontroli obliczany będzie stopień ryzyka firm. Z kolei w oparciu o ten wskaźnik zostaną one zaklasyfikowane do jednego z czterech przedziałów ryzyka (szarego, zielonego, pomarańczowego i czerwonego).