Reklama
Rozwiń

Umowy konsumenckie: milczenie strony może być dla niej korzystne

Publikacja: 20.03.2015 01:00

Umowy konsumenckie: milczenie strony może być dla niej korzystne

Foto: Rzeczpospolita

Operatorzy z różnych branż uwielbiają zapisywać w umowach z konsumentami, że nadal będą świadczyć swoją usługę po upływie podstawowego okresu jej obowiązywania, gdy nie zostanie ona świadomie wypowiedziana. W grę wchodzi więc samoistne jej przedłużenie, niejako z mocy prawa, bez konieczności składania odpowiedniego oświadczenia przez którąś ze stron, bądź obie jednocześnie.

Bywa więc, że kontrakt staje się ważny jeszcze do końca roku, przez dwa, czy trzy kolejne lata, a nawet obowiązuje już na czas nieograniczony, czyli jakby na zawsze. Najczęściej umowy te dotyczą usług internetowych, telefonicznych, telewizyjnych, dostarczania wody spożywczej czy jakichś artykułów żywnościowych dla licznej rodziny. W związku z takimi zapisami kontraktowymi rodzą się liczne pytania: czy taka praktyka jest zawsze korzystna dla przedsiębiorcy, a sprawia kłopot odbiorcy usługi; czy jest w ogóle dozwolona przez prawo?; czy zdarza się, że urząd antymonopolowy uznaje ją za niezgodną z prawem i w formie klauzuli abuzywnej wpisuje do rejestru niedozwolonych zapisów umownych?; czy jest ona z reguły sprzeczna z interesem konsumenta?

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Prawo w firmie
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych z nowym zadaniem
Prawo w firmie
Jak odejść ze związku zawodowego