Zamiast umowy o pracę przedsiębiorcy coraz częściej stosują umowy cywilnoprawne, zwłaszcza zlecenie. Nie zawsze jest to prawidłowe, gdyż kontrakty te znacznie się od siebie różnią.
Ważne elementy
Cechy stosunku pracy określa art. 22 § 1 kodeksu pracy. Według niego przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się wykonywać pracę określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w wyznaczonym przez niego miejscu i czasie, a pracodawca – zatrudnić pracownika za wynagrodzeniem. Przy czym zatrudnienie w tych warunkach jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę umowy zawartej przez strony (art. 22 § 11 k.p.).
Zatem samo zatytułowanie zawartej umowy jako zlecenia nie przekreśla jeszcze możliwości ustalenia, że faktycznie strony nawiązały umowę o pracę. Nie jest także dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową cywilnoprawną, jeśli praca jest wykonywana w warunkach typowych dla angażu pracowniczego (art. 22 § 12 k.p.).
Świadczenie usług
Zlecenie stanowi najbardziej popularną umowę cywilnoprawną, która uregulowana jest w art. 734–751 kodeksu cywilnego. Przy czym przepisy o zleceniu stosuje się także do umów o świadczenie usług, jeżeli nie są one uregulowane odrębnymi przepisami (art. 750 k.c.). W praktyce oznacza to, że przepisy o zleceniu mają zastosowanie do wszelkich umów o świadczenie usług, jeśli nie są odrębnie uregulowane.
Doraźna więź
W porównaniu z umową o pracę, która tworzy stały stosunek prawny między pracodawcą a pracownikiem, zlecenie ma co do zasady charakter jednorazowy i dotyczy wykonania doraźnej czynności lub usługi. Wskazywał na to także Sąd Najwyższy w wyroku z 15 października 1999 r. (I PKN 307/99). Stwierdził, że umowa-zlecenie z reguły określa rodzaj wykonywanych czynności i w zasadzie nie może polegać na pozostawaniu w dyspozycji zlecającego i wykonywaniu stosownie do jego potrzeb czynności zlecanych na bieżąco.
Rozróżnienie umowy o pracę i zlecenia nie opiera się natomiast na kryterium rodzaju wykonywanych czynności. Te same czynności można zatem wykonywać na podstawie różnych stosunków prawnych.
Kiedy podległość
Umowa-zlecenie nie zawiera jednak elementu podporządkowania zleceniodawcy ani obowiązku wykonywania pracy pod jego kierownictwem. Zleceniobiorca ma zatem większą swobodę w wyborze sposobu realizacji zleconej mu usługi. Na ogół nie jest także podporządkowany zleceniodawcy co do czasu, miejsca i sposobu wykonywania usługi, choć strony mogą inaczej określić to w umowie.
W praktyce ustalenie, czy między stronami zachodzi podporządkowanie pracownicze, jest trudne i bywa częstym przedmiotem sporów. Nawet ogólna kontrola osoby zatrudnionej na podstawie zlecenia, wykonywana przez zleceniodawcę z punktu widzenia rezultatów działalności, nie świadczy o pracowniczym podporządkowaniu >patrz ramka.
Podobnie wypowiadały się o tym Sąd Apelacyjny w Gdańsku w wyroku z 28 maja 2013 r. (III AUa 1823/12) oraz Sąd Najwyższy w wyroku z 28 czerwca 2011 r. (II PK 9/11).
Natomiast w sytuacji, gdy zleceniobiorca wykonuje pracę w taki sposób, że nie był podporządkowany pracodawcy, nie jest możliwe ustalenie, że faktycznie strony łączyła umowa o pracę.
Własne zdanie
Zleceniobiorca może odstąpić od wskazań dającego zlecenie co do podanego sposobu wykonania usługi, co w zasadzie nie może mieć miejsca u pracownika. W myśl bowiem art. 737 k.c. przyjmujący zlecenie może bez uprzedniej zgody dającego zlecenie odstąpić od wskazanego przez niego sposobu wykonania zlecenia, jeżeli nie może uzyskać jego zgody, a zachodzi uzasadniony powód do przypuszczenia, że zgodziłby się on na zmianę, gdyby wiedział o istniejącym stanie rzeczy.
Ponadto zleceniobiorcy nie dotyczą przepisy o czasie pracy oraz o dodatkach do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych lub w niedziele i święta czy w porze nocnej. Czas wykonywania zlecenia pozostawiono bowiem decyzji stron umowy i nie podlega on regulacji ustawowej.
Autor jest sędzią Sądu Okręgowego w Kielcach
Pracownicze podporządkowanie
Na istnienie podległości pracownika z reguły wskazują takie elementy, jak:
- określony przez pracodawcę czas pracy i miejsce wykonywania czynności,
- podpisywanie listy obecności,
- podporządkowanie regulaminowi pracy,
- obowiązek przestrzegania norm pracy,
- wykonywanie pracy zmianowej i stała dyspozycyjność,
- korzystanie z urlopów wypoczynkowych,
- konieczność usprawiedliwiania nieobecności w pracy,
- dokładne określenie miejsca i czasu realizacji powierzonego zadania oraz ich wykonywanie pod nadzorem kierownika.