Załóżmy następującą sytuację: przedsiębiorca prowadzący warsztat samochodowy chce zatrudnić na czas nieokreślony osobę na stanowisku młodszego mechanika. Jednak z uwagi na zmienną ilość zleceń nie chce określać w jego umowie wymiaru czasu pracy. Zastanawia się, czy jest to dopuszczalne.
Nie ma takiej możliwości. Zgodnie z art. 29 § 1 pkt 4 kodeksu pracy każda umowa o pracę, bez względu na jej rodzaj, musi określać wymiar etatu podwładnego. Można go określić dowolnie, np. wskazując, że pracownik będzie świadczył obowiązki służbowe na pełny etat albo jego cząstkę (1/2 czy 1/4).
Szczegółowe uzgodnienia w tym zakresie zależą natomiast od kondycji finansowej pracodawcy, rodzaju pracy zatrudnionego oraz organizacji czasu pracy w konkretnej firmie. Podanie wymiaru czasu pracy ma istotne znaczenie również w aspekcie ustalenia różnych uprawnień pracowniczych (np. wymiaru urlopu wypoczynkowego), ale też obciążeń (np. ustalenia kwoty wolnej od potrąceń).
Pracodawca nie może więc poprzestać na określeniu w umowie, że będzie na bieżąco określał wymiar czasu pracy etatowca. Ponadto każdorazowa zmiana w zakresie wymiaru czasu pracy wymaga albo porozumienia zmieniającego, albo wypowiedzenia zmieniającego.
podstawa prawna: art. 29 § 1 pkt 4 kodeksu pracy – ustawa z 26 czerwca 1974 r. (tekst jedn. DzU z 1998 r., nr 21, poz. 94 ze zm.)