Umowa na odległość ma miejsce wtedy, gdy transakcja jest zawierana bez jednoczesnej obecności obu stron. W praktyce są to głównie handel elektroniczny i sprzedaż wysyłkowa. W takiej sytuacji kupujący nie ma możliwości dokładnego obejrzenia towaru i sprawdzenia, czy jest on dokładnie taki, jakiego potrzebuje. Z tego względu jest on chroniony, ale tylko pod pewnymi warunkami.

W myśl art. 1 oraz art. 6 ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU nr 22, poz. 271 ze zm.) prawo do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa sprzedającego lub usługodawcy albo umowy zawartej na odległość bez podania przyczyny w ciągu ?10 dni dotyczy konsumentów. Definicja konsumenta zamieszczona jest w art. 221 kodeksu cywilnego, zgodnie ?z którym za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Umowę na odległość zawiera się  bez jednoczesnej obecności obu stron

Ustawowe uprawnienie do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyn oraz bez konsekwencji finansowych dotyczy tylko transakcji, w których kupującym towar lub usługę jest konsument, czyli z założenia nieprofesjonalista, słabsza strona umowy. Osoby fizyczne, które są przedsiębiorcami, ?a jednocześnie dokonują zakupu towaru lub usługi w celu związanym z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą nie mogą zatem skorzystać z tego ustawowego uprawnienia.

Nie ma natomiast żadnych przeszkód, żeby strony umowy uzgodniły, że w razie potrzeby nabywca będzie mógł odstąpić ?od umowy i zwrócić zakupiony towar.

Reklama
Reklama