Zasady składania reklamacji w przypadkach, gdy osoba fizyczna nabywa od profesjonalnego sprzedawcy rzecz ruchomą w celu, który nie jest związany z jej działalnością gospodarcza lub zawodową, uregulowane są w ustawie ?z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (DzU nr 141, poz. 1176 ze zm.). Z art. 10 ww. ustawy wynika, że sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Klient traci uprawnienie reklamacyjne, jeśli nie zawiadomi sprzedawcy o wykrytej niezgodności towaru ?z umową w ciągu dwóch miesięcy od jej dostrzeżenia.

W myśl art. 11 przytoczonej powyżej ustawy uprawnienia tego nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową.

Kupujący może powołać się nawet na świadków transakcji

Składając reklamację, trzeba udowodnić, że do zakupu doszło u tego właśnie sprzedawcy. Paragon fiskalny jest dokumentem fiskalnym potwierdzającym, że doszło do sprzedaży, jednak nie jest jedynym dowodem na to, że doszło do transakcji. Kluczowe znaczenie ma to, czy kupujący jest ?w stanie udowodnić, że zakupił towar od danego sprzedawcy, a można to zrobić na różne sposoby. Jeżeli klientka w inny sposób udokumentuje, że zakupiła towar w pańskim sklepie, to trzeba przyjąć reklamację do rozpatrzenia. Klientka może więc przykładowo okazać fakturę VAT, wydruk z terminala karty płatniczej, wyciąg z karty kredytowej, potwierdzenie ?z banku czy też pisemne potwierdzenie zakupu, o ile takowe zostało wydane. Kupujący może również powołać się na świadków transakcji.

Ograniczenie możliwości składania reklamacji z powodu wad towaru w przypadku, gdy kupujący nie dysponuje paragonem, byłoby w świetle powyższego niezgodne z art. 11 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, zatem jest to niedopuszczalne. Jeżeli klientka udowodni, ?że kupiła wadliwe obuwie w danym sklepie, nie można odmówić rozpatrzenia reklamacji.