Zatrudniam osoby niepełnosprawne. Wystąpiłem do Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych o wypłatę miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Urząd wydał decyzję odmowną. Wskazał, że wobec mojej spółki (zaliczonej do kategorii małego przedsiębiorcy) została ogłoszona upadłość z możliwością zawarcia układu. Zatem jest ona w stanie upadłości. Nie zgadzam się z tą decyzją, ponieważ postępowanie układowe nie oznacza jej upadłości. Poza tym sytuacja ekonomiczna spółki po złożeniu wniosku o wypłatę pomocy uległa znacznej poprawie. Czy wydana decyzja jest prawidłowa? – pyta czytelnik.

Tak,

ponieważ pomoc ze środków Funduszu nie może zostać udzielona lub wypłacona pracodawcy wykonującemu działalność gospodarczą i znajdującemu się w trudnej sytuacji ekonomicznej według kryteriów określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących udzielania pomocy publicznej.

Kryteria te zostały określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 800/2008 z 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) oraz w wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (DzU UE C z 2004 r. nr 244, poz. 2 ze zm.). Do małych przedsiębiorstw stosuje się, zgodnie z art. 1 ust. 6 lit. c rozporządzenia Komisji, uproszczoną definicję przedsiębiorstwa zagrożonego, zgodnie z którą za takie uważa się m.in. przedsiębiorstwo, jeżeli zgodnie z prawodawstwem krajowym podlega zbiorowemu postępowaniu w sprawie niewypłacalności.

Definicja niewypłacalności na gruncie prawa krajowego określona została w ustawie z 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze. Jej spełnienie oznacza automatycznie, że przedsiębiorca znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Zgodnie z art. 11 ust. 1 tej ustawy dłużnika uważa się za niewypłacalnego, jeżeli nie wykonuje swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych. Nie ma zatem znaczenia, czy jest to upadłość układowa czy likwidacyjna, ponieważ zarówno jeden, jak ?i drugi rodzaj postępowania upadłościowego wszczynany jest z tego samego powodu, tj. niewypłacalności dłużnika (wyrok WSA w Warszawie z 22 lutego 2012 r., sygn. akt V SA/Wa 2483/11).

Ponadto w sprawie nie miała znaczenia poprawa sytuacji ekonomicznej spółki, nastąpiło to bowiem już po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z orzeczeniem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 września 2013 r. (sygn. akt II GSK 765/12) sytuacja ekonomiczna pracodawcy badana jest na dzień złożenia wniosku, z tym jednak zastrzeżeniem, że obejmuje to datę złożenia poprawnie wypełnionego i kompletnego wniosku (por. też wyrok NSA z 28 listopada 2013 r., sygn. akt II GSK 1107/12).

—Leszek Jaworski

podstawa prawna: art. 48a ust. 1 pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. DzU z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm.)

podstawa prawna: art. 11 ust. 1 ustawy z 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (tekst jedn. DzU z 2012 r. poz. 1112 ze zm.)