Jak obecnie, chcąc starać się w PFRON o dofinansowanie dla niepełnosprawnych pracowników, pracodawca powinien wykazać efekt zachęty dla nowo zatrudnionego? Czy coś się w tym zakresie zmieniło od stycznia?
Nie.
Obowiązek wykazywania efektu zachęty dla nowozatrudnionych niepełnosprawnych przez starającego się w Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych pracodawcy o miesięczne dofinansowanie wszedł w życie 1 stycznia 2009 r. i obowiązuje nadal.
Stosownie do art. 48a ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. ?o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. DzU z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm., dalej ustawa o rehabilitacji) dofinansowania do wynagrodzeń niepełnosprawnych, o którym mowa w jej art. 26a, które stanowi pomoc publiczną w rozumieniu art. 107 TFUE, udziela się zgod-?nie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008 z 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) ?(DzUrz WE L 214 z 09.08.2008, str. 3). Jednym z warunków przyznania tego wparcia z rozporządzenia jest wykazanie, że pomoc wywołuje efekt zachęty. A można to zrobić metodą:
? ?ilościową – na podstawie art. 26b ust. 4 i 6 ustawy o rehabilitacji – przez wykazanie jednoczesnego wzrostu netto stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych i stanu zatrudnienia ogółem z miesiąca podjęcia zatrudnienia przez pracownika, na którego pracodawca zamierza pobierać dofinansowanie, w stosunku do odpowiednich stanów z 12 miesięcy poprzedzających miesiąc podjęcia zatrudnienia przez tę osobę lub
? ?jakościową – przez wykazanie, że pracownik podjął pracę na wakacie zwolnionym w warunkach określonych w art. 26b ?ust. 4 pkt 1–6 i ust. 5 ustawy o rehabilitacji.
Zgodnie z art. 26b ust. 4 ustawy o rehabilitacji, jeżeli zatrudnienie nowych niepełnosprawnych w danym miesiącu ?u pracodawcy wykonującego działalność gospodarczą nie powoduje wzrostu netto zatrudnienia ogółem i zatrudnienia niepełnosprawnych, to miesięczne dofinansowanie na nowo przyjętego niepełnosprawnego nie przysługuje, jeżeli jego zaangażowanie nastąpiło w wyniku rozwiązania umowy o pracę ?z innym pracownikiem, chyba że umowa ta uległa rozwiązaniu:
W myśl art. 26b ust. 5 ustawy o rehabilitacji, jeżeli nie zachodzą te warunki, miesięczne dofinansowanie na nowo zatrudnionego niepełnosprawnego przysługuje, gdy jego miejsce pracy powstało w wyniku:
Efekt zachęty we wniosku Wn-D wykazuje się, wypełniając poz. 39-42 (stany zatrudnienia), natomiast w formularzu INF-D-P w poz. 48. Należy ją wypełniać w każdym miesiącu, za który sporządza się druk INF-D-P dotyczący konkretnego etatowca.
Efekt zachęty należy zbadać na każdego zatrudnionego jako osobę niepełnosprawną (bez względu na datę jego przyjęcia), ?z wyłączeniem zatrudnionych jako niepełnosprawni przed ?1 stycznia 2009 r., w przypadku których zachodzą przesłanki wyłączające obowiązek ustalenia efektu zachęty. ?Przesłanki te przewiduje rozporządzenie KE lub art. 2 ustawy ?z 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej ?i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ?(DzU nr 237, poz. 1652). Pomoc udzielaną na zatrudnienie tych niepełnosprawnych nie będących nowozatrudnionymi – co do zasady – Komisja Europejska uznaje za trwającą i nie wymagającą ustalenia efektu zachęty. Dlatego, gdy na takiego pracownika uzyskano pomoc, w tym z PFRON, o której mowa ?w art. 25, 25a, 26a, 26f ustawy o rehabilitacji, nie trzeba ustalać efektu zachęty (wynika to z motywu nr 30 rozporządzenia KE ?i ustawy z 5 grudnia 2008 r.).
Efekt zachęty ustala się jednokrotnie w związku z okresem zatrud?nienia pracownika (w tym przejęcia go na podstawie art. 231 k.p.) do czasu ustania zatrudnienia lub zmiany jego statusu.
Uwaga!
Efektu zachęty na niepełnosprawnego nie wykazują pracodawcy, dla których dofinansowanie do wynagrodzeń nie stanowi pomocy publicznej.
Edyta Sieradzka, wiceprezes organizacji OBPON mp