Przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności zajmują się sprzedażą alkoholu, muszą pamiętać, że pozostał im miesiąc na złożenia pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów  napojów alkoholowych (np. piwa czy wina) w 2013 r. Termin ten jest ostateczny i nie można liczyć na jego przywrócenie. Jeśli w trakcie roku upłynął termin ważności zezwolenia i wykupiono nowe, to na formularzu z oświadczeniem należy podać numery obu dokumentów. Z kolei w przypadku wykonywania działalności gospodarczej na podstawie umowy spółki cywilnej na dokumencie potrzebne są podpisy wszystkich wspólników.

Informacja o ilości sprzedanego alkoholu do 31 stycznia musi trafić do organu, który wydał zezwolenie na sprzedaż alkoholu, czyli wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W tym samym terminie przedsiębiorcy muszą wnieść pierwszą ratę opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Jej wysokość zależy od wartości sprzedanego alkoholu. Jako wartość brutto sprzedaży należy podać kwotę należną przedsiębiorcy za sprzedane napoje alkoholowe, z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego.

Konsekwencje za niezłożenie oświadczenia są dotkliwe. Oznaczają utratę zezwolenia na sprzedaż napojów wyskokowych. W przypadku niezłożenia oświadczenia w terminie wójt, burmistrz czy prezydent   stwierdzą wygaśnięcie zezwolenia (zezwoleń). Podobne konsekwencje grożą przedsiębiorcom, którzy w oświadczeniu  przedstawią fałszywe dane. Dalsze prowadzenie działalności bez wymaganego pozwolenia jest poważnym wykroczeniem. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi  przewiduje dla tych co sprzedają lub podają alkohol bez zezwolenia lub wbrew jego warunkom grzywnę. Identyczna kara grozi kierownikowi zakładu handlowego lub gastronomicznego, który nie dopełnił nadzoru i dopuścił do popełnienia przestępstwa. Działalność handlowa bez zezwolenia może się skończyć  przepadkiem posiadanych napojów alkoholowych, nawet gdyby nie nie były one własnością sprawcy. Na tym nie koniec. W takiej sytuacji sąd może orzec nawet zakaz prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży lub podawaniu napojów alkoholowych.

Przedsiębiorcy, których roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów trunków nie przekroczyła wartości  podanych w ramce, wnoszą stałą opłatę:

- ?525 zł za sprzedaż napojów zawierających do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa,

- ?525 zł za sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa),

- ?2,1 tys zł za sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 proc. alkoholu.

Podobne zasady dotyczą przedsiębiorców trudniących się sprzedażą hurtową wszelkich trunków. W tym wypadku wysokość opłaty także jest uzależniona od wartości sprzedaży napojów alkoholowych (kwota należna sprzedawcy za sprzedane napoje alkoholowe, z uwzględnieniem podatku od towarów ?i usług oraz podatku akcyzowego) w roku poprzednim.

W przypadku przedsiębiorców występujących o zezwolenie po raz pierwszy oraz tych, których wartość sprzedaży w roku poprzedzającym wygaśnięcie zezwolenia nie przekroczyła 1 mln zł opłata wynosi 4 tys. zł zł.

Z kolei w przypadku przedsiębiorców, których wartość sprzedaży hurtowej napojów alkoholowych w roku poprzedzającym wygaśnięcie zezwolenia przekroczyła 1 mln zł opłata za wydanie zezwolenia wynosi 0,4 proc. wartości sprzedaży w roku poprzednim, z zaokrągleniem do 100 zł.  Za niedopełnienie obowiązku złożenia informacji przedsiębiorca straci zezwolenie  a dalsza działalność bez niego może go sporo kosztować – nawet do 500 tys zł.

Ile trzeba zapłacić

Wysokość opłaty, gdy wartość sprzedaży przekroczyła:

- ?37,5 tys. zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa – wynosi 1,4 proc ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;

- ?37, 5 tys. zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) -  wynosi 1,4 proc. ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;

- ?77 tys. zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej ?18 proc. alkoholu – wynosi 2,7 proc ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.