Jeżeli dojdzie do wypadku przy pracy, wówczas pracownik ma prawo do świadczenia wypadkowego przyznawanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i tam powinien zgłosić się w pierwszej kolejności. Jednak świadomość poszkodowanych rośnie, podobnie jak odszkodowania zasądzane przez sądy. Natomiast świadczenia od ZUS nie zawsze rekompensują poniesioną szkodę i wtedy na pracodawcy ciąży obowiązek wypłaty odszkodowania oraz zadośćuczynienia za doznaną krzywdę. Jeżeli przedsiębiorstwo kupi polisę OC pracodawcy z odpowiednim zakresem ochrony oraz wystarczającą sumą gwarancyjną, to ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie pracownikowi, gdy dojdzie do wypadku przy pracy.
Konieczność ponoszenia odszkodowawczych wydatków przez pracodawcę, może ciągnąć się przez lata.
Ubezpieczenie to może się przydać praktycznie w każdej branży, gdyż katalog potencjalnych wypadków przy pracy jest praktycznie nieograniczony. Konieczność ponoszenia odszkodowawczych wydatków przez pracodawcę, może ciągnąć się przez lata. O ile w zakładach produkcyjnych łatwo można sobie wyobrazić wypadki skutkujące poważnymi obrażeniami, to jeśli chodzi o pracowników biurowych ryzyko jest mniejsze, ale również może dojść do zdarzenia skutkującego poważnymi wydatkami pracodawcy np. wtedy, gdy pracownik poślizgnie się na oblodzonych schodach, a następstwem będzie skomplikowane złamanie nóg.
Zwykła polisa OC z tytułu wykonywania działalności gospodarczej nie zapewnia ochrony w przypadku roszczeń pracowników z tytułu wypadków przy pracy. Dopiero wykupienie rozszerzenia ochrony daje odpowiednie zabezpieczenie. Jakkolwiek do wypadku przy pracy może dojść w każdej firmie, to niektóre branże są bardziej ryzykowne niż inne. Górnictwo, budownictwo czy przetwórstwo to typy działalności gospodarczej, w których rezygnacja z ubezpieczenia OC pracodawcy może okazać się nie oszczędnością, ale wręcz przeciwnie, może oznaczać ponoszenie sporych wydatków z własnej kieszeni.
Pracownik, który ulegnie wypadkowi przy pracy, może żądać naprawienia szkody i zadośćuczynienia za doznaną krzywdę na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. Oznacza to, że – w zależności od okoliczności – pracodawca będzie obowiązany do zwrotu kosztów leczenia i rehabilitacji, kosztów przyuczenia się do nowego zawodu, zapłaty dożywotniej renty w przypadku trwałego kalectwa, a także zadośćuczynienia za ból i cierpienie. Jeżeli zaś w następstwie wypadku dojdzie do śmierci pracownika, wówczas członkowie jego rodziny mogą ubiegać się o odszkodowanie z tytułu spadku stopy życiowej oraz zgłaszać roszczenie o odpowiednią sumę tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę.