Odpowiada Anna Hleb-Koszańska doradca podatkowy:

Zasadniczo za okres zawieszenia działalności nie trzeba składać deklaracji VAT. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli zawieszenie działalności nastąpiło w trakcie okresu rozliczeniowego – miesiąca lub kwartału – to za ten okres trzeba złożyć deklarację. Podatnicy podatku dochodowego powinni złożyć deklarację roczną za okres objęty zawieszeniem. Z punktu widzenia rozliczeń składek na ubezpieczenie zdrowotne dobrze jest zawieszać działalność z końcem miesiąca kalendarzowego. Nawet za niepełny miesiąc działalności należy bowiem uiszczać te składki w pełnej wysokości.

Trzeba też pamiętać, że zawieszenie działalności oznacza wprawdzie zaniechanie podstawowych czynności firmy, ale może się wiązać z innymi zdarzeniami istotnymi z podatkowego punktu widzenia. Tak się stanie, jeśli przedsiębiorca sprzeda np. środek trwały i uzyska z tego tytułu przychód. Wtedy trzeba od takiego przychodu odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy i rozliczyć taką czynność dla potrzeb VAT. Mogą się też zdarzyć sytuacje, w których wprawdzie działalności się nie wykonuje, ale ponoszone są koszty związane z jej podtrzymaniem, takie jak. np. za energię, telefon czy najem lokalu. Wtedy należy złożyć deklarację VAT-7 za właściwy okres, by wykazać podatek naliczony do odliczenia w kolejnych okresach lub do zwrotu. Jeśli takiej deklaracji przedsiębiorca nie złoży, to może później złożyć deklarację korygującą, w której wykaże ten podatek naliczony.

Jeśli przedsiębiorca rozliczający się liniową stawką PIT 19-proc. zawiesi swoją indywidualną działalność gospodarczą, to czy może skorzystać z rozliczenia z małżonkiem nieprowadzącym biznesu?

Zasadniczo przepisy ustawy o PIT przewidują, że nie można się wspólnie rozliczyć, jeśli do któregoś z małżonków mają zastosowanie przepisy przewidujące liniowy PIT. Określenie takie nie jest jednoznaczne. Nie odnosi się bezpośrednio do sytuacji, gdy wprawdzie działalność jest tylko zawieszona, ale nie ma dochodów, które by korzystały z preferencyjnego opodatkowania liniowego.

Taki „zawieszony" przedsiębiorca nie osiąga dochodów, które by można preferencyjnie potraktować, a zatem nie może być mowy o dublowaniu się korzyści podatkowych. A właśnie takiemu dublowaniu się korzyści rozliczeniowych ma zapobiegać zakaz, o którym wspomniałam. Organy podatkowe jednak pomijają podejście celowościowe i skupiają się na literalnym brzmieniu przepisów, które jednak nie jest wystarczająco precyzyjne.

Jakich obowiązków należy dopełnić w przypadku ponownego podjęcia działalności gospodarczej?

Należy po prostu powrócić do comiesięcznego płacenia zaliczek na podatek dochodowy oraz do składani deklaracji VAT za okresy miesięczne lub kwartalne.

Tu też trzeba pamiętać o tym, że takie deklaracje należy składać nawet, jeśli działalność trwała tylko przez część takiego okresu. Ponadto, zarówno zawieszenie, jak i wznowienie działalności podlega zgłoszeniu właściwemu organowi ewidencyjnemu.

—rozmawiał Paweł Rochowicz