- Ile czasu ma towarzystwo ubezpieczeniowe na likwidację szkody w majątku przedsiębiorstwa? Jakich dokumentów w takiej sytuacji może zażądać od firmy przedstawiciel ubezpieczyciela?

Generalnie likwidacja szkody polega na oględzinach, zebraniu dokumentacji, wycenie zaistniałej szkody oraz decyzji o wypłacie bądź odmowie wypłaty odszkodowania. Specyfika ubezpieczenia mienia firm sprawia, że wyliczenie odszkodowania opiera się na dokumentacji księgowej potwierdzającej zarówno własność, jak i wartość majątku. Ubezpieczyciele często proszą o dokumenty potwierdzające własność mienia bądź potwierdzenie poniesionych kosztów na nakłady inwestycyjne w przypadku wynajmowanych pomieszczeń, mogą też zażądać faktur, zestawienia kosztów, rachunków dokumentujących poniesione wydatki.

Kluczowym dokumentem jest protokół szkody, w którym obie strony ustalają, jaki jest zakres uszkodzeń. Poszkodowany ma prawo nanieść do protokołu uwagi dodatkowe. W bardziej złożonych przypadkach może być niezbędne sporządzenie, na zlecenie ubezpieczyciela, opinii niezależnego biegłego w zakresie ustalenia okoliczności i przyczyn szkody, a także wyliczenia wysokości odszkodowania. Decyzja ubezpieczyciela powinna być wydana na piśmie. Jeżeli nie uwzględnia roszczeń, choćby tylko w części, powinna zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne.

Przedsiębiorca powinien użyć wszelkich dostępnych środków w celu zapobieżenia szkodzie albo zmniejszenia jej rozmiarów

Termin likwidacji szkód określony jest w kodeksie cywilnym. W myśl art. 817 kodeksu cywilnego ubezpieczyciel ma 30 dni na spełnienie świadczenia, licząc od daty otrzymania zawiadomienia o wypadku stanowiącego podstawę roszczenia.

Gdyby wyjaśnienie w tym terminie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności zakładu albo wysokości świadczenia okazało się niemożliwe, świadczenie powinno być spełnione w ciągu 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe. Wtedy jednak bezsporną część świadczenia zakład ubezpieczeń powinien spełnić w terminie 30 dni.

To są terminy, których zakład ubezpieczeń nie może przekraczać. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, żeby towarzystwo w ogólnych warunkach ubezpieczenia zamieściło korzystniejsze postanowienia dla ubezpieczonych i określiło termin likwidacji szkody, np. na 14 dni. Takie zapisy zwiększają konkurencyjność ubezpieczyciela, gdyż w przypadku przedsiębiorstw, szybka likwidacja szkody umożliwia sprawne funkcjonowaniu firmy po niekorzystnym losowym zdarzeniu. Jeśli ubezpieczyciel umieści w OWU zapisy o krótszych niż przewidziane prawem terminach likwidacji szkód, musi ich potem przestrzegać.

Jeżeli ubezpieczyciel, nie dochowując należytej staranności, nie wypłaci odszkodowania w terminie, w jakim jest do tego obowiązany, wówczas ubezpieczony może dochodzić odsetek. Ponadto ubezpieczyciel ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną wskutek zwłoki w spełnieniu świadczenia z umowy ubezpieczenia.