To jedna ze zmian, jaką w piątek uchwalił Sejm. Rozszerza ona cele, na jakie Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zaciągnie kredyty lub pożyczki na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). Zniknie bowiem ograniczenie, które wskazuje, że BGK może zaciągnąć kredyt na rzecz KFD tylko na inwestycje drogowe.

Zgodnie z uchwaloną nowelizacją przepisów ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym celem pożyczki czy kredytu zaciągniętego dla KFD będzie również spłata innego zobowiązania. BGK będzie mógł także nie tylko wziąć kredyt na taki cel, ale i wyemitować obligacje.

Uchwalona nowela zmienia także ustawę o drogach publicznych. Zgodnie z nowymi przepisami KFD będzie miał więcej swobody w dysponowaniu pieniędzmi, jakie pochodzą z opłat elektronicznych (viaTOLL) za przejazd samochodów ciężarowych czy autobusów po drogach krajowych. O ile dziś pieniądze z tego tytułu muszą zostać przeznaczone na utrzymanie tras objętych opłatami elektronicznymi, budowę dróg krajowych oraz wynagrodzenie dla operatora obsługującego system e-myta, o tyle po zmianach nie będzie już takiego ograniczenia. Uchwalony przepis nie wskazuje bowiem, na co mają iść pieniądze z opłat.

Etap legislacyjny: trafi do Senatu