Nawet jeżeli jest to pewien stereotyp i nie w każdym przypadku się sprawdza, to warto skorzystać z misji gospodarczej, która bariery w nawiązywaniu kontaktów handlowych może pomóc przełamać. Jedziemy wtedy w grupie i jesteśmy przedstawiani japońskim firmom przez rozpoznawalne przez nich instytucje lub osoby. A to właśnie pozwala szybciej przełamać początkowy dystans. I właśnie przed szansą uczestniczenia w zorganizowanym wyjeździe do tego kraju stoją klastry biotechnologiczne i przedstawiciele firm w nich zrzeszonych.
A wszystko za sprawą współpracy EU-Japan Centre for Industrial Cooperation oraz Komisji Europejskiej (DG Enterprise and Industry), które organizują taką misję. Odbędzie się ona w dniach 7-11 października 2013 r. Jednak zgłoszenia od zainteresowanych powiązań będą przyjmowane wyłącznie do 15 kwietnia. Oferta jest skierowana do klastrów biotechnologicznych. Spotkania z firmami japońskimi odbędą się w Yokohamie w czasie trwania EXPO "BioJapan 2013". Ponadto organizatorzy zapewnią uczestnikom możliwość odwiedzenia stoisk targowych.
Celem misji, która stanowi element polityki internacjonalizacji firm poprzez klastry, jest zacieśnienie współpracy pomiędzy klastrami europejskimi i japońskimi. Dla europejskich małych i średnich przedsiębiorstw będzie to szansa na nawiązanie partnerstw technologicznych i biznesowych oraz wejście na rynek japoński, co przyczyni się do zwiększenia innowacyjności i konkurencyjności tych podmiotów w skali globalnej. Uczestnicy wyjazdu zostaną wybrani na podstawie przesłanych zgłoszeń. A w tym trzeba m.in. określić zakres działania klastra oraz swoje oczekiwania odnośnie współpracy z firmami japońskimi. Trzeba zaznaczyć, że konkurencja może być duża. W sumie do wyjazdu może zostać zakwalifikowanych tylko osiem klastrów z UE. Z każdego klastra w wyjeździe mogą uczestniczyć dwie osoby: przedstawiciel organizacji zarządzającej klastrem oraz osoba reprezentująca, wybrane przez koordynatora, MSP działające w nim. Organizatorzy zapewniają noclegi, wejście na targi, organizację spotkań z przedstawicielami japońskich firm. Natomiast uczestnicy misji muszą m.in. opłacić koszt przelotu do Japonii.