Spółka ÖBB-Infrastruktur AG zarządza większością infrastruktury kolejowej w Austrii, w tym linią kolejową Wiedeń–Strasburg. Na tej trasie usługi przewozu osób świadczy przedsiębiorstwo kolejowe Westbahn Management GmbH, które zwróciło się do ÖBB-Infrastruktur o udostępnienie posiadanych przez spółkę danych o ruchu w czasie rzeczywistym dotyczących pociągów innych przedsiębiorstw kolejowych. Chodziło o umożliwienie informowania pasażerów o aktualnych czasach odjazdu pociągów i zapewnienie możliwości przesiadek.

ÖBB-Infrastruktur odrzuciła wniosek, stwierdzając, że podaje wyłącznie dane danego przedsiębiorstwa kolejowego. Zdaniem Westbahn Management to nieprzekazywanie danych jest sprzeczne z prawem Unii, m.in. rozporządzeniem WE nr 1371/2007 dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Dlatego zaskarżyła decyzję spółki przed austriackim organem sądowym właściwym do rozstrzygania sporów na rynku usług kolejowych, który zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości UE o wykładnię unijnych przepisów w tym zakresie.

Trybunał orzekł, że informacje przekazywane pasażerom powinny być dla nich rzeczywiście użyteczne, jeśli ich interesy oraz cele prawa UE mają być przestrzegane. Jeśli podróżny zapoznał się z rozkładem przed odjazdem pociągu, a następnie doszło do opóźnień lub odwołań pociągów przesiadkowych, powinien te informacje otrzymać. W przeciwnym wypadku dane, które wcześniej uzyskał, będą nieaktualne (sygnatura akt: C-136/11).

– Na przedsiębiorstwach kolejowych spoczywa więc obowiązek dostarczania, w czasie rzeczywistym, informacji o głównych możliwościach przesiadek – stwierdził Trybunał. Obowiązek ten obejmuje wszystkie możliwości przesiadek, zapewniane przez poszczególne przedsiębiorstwa kolejowe, które w związku z tym mają prawo żądać od zarządcy infrastruktury dostarczenia aktualnych informacji o najważniejszych pociągach przesiadkowych.