Na statku będzie się pracować do 14 godzin w każdej dobie oraz do 72 godzin w każdym okresie siedmiodniowym. Takie zmiany przewiduje projekt założeń do ustawy o pracy na statkach morskich. Zdaniem Ministerstwa Transportu dzięki temu polscy marynarze staną się bardziej konkurencyjni. Teraz pracuje ich około 35 tys.
Obowiązująca ustawa o pracy na morskich statkach handlowych przewiduje, że czas pracy na statku nie może przekraczać przeciętnie 40 godzin, a w strefie tropikalnej i polarnej – 30 godzin, w pięciodniowym tygodniu pracy. Na statku będącym w morzu marynarze nie mogą pracować dłużej niż 56 godzin w siedmiodniowym tygodniu pracy, a pracownicy niepełniący wacht – 46 godzin w sześciodniowym tygodniu pracy oraz 12 godzin na dobę.
Zgodnie z projektem marynarze będą otrzymywać wynagrodzenie podstawowe i dodatek morski. Jego wysokość będzie uzależniona od uciążliwości rejsu i niebezpieczeństwa statku. Dodatek morski ma podlegać preferencjom podatkowym.
W stosunku do marynarzy nie będzie miała zastosowania zasada z art. 251 kodeksu pracy, że zawarcie trzeciej umowy na czas określony jest równoznaczne z zawarciem umowy na czas nieokreślony.
Umowy o pracę zawierane z marynarzami powinny określać środki, za pomocą których armator zapewnia świadczenia z zabezpieczenia społecznego. W związku z tym, że znaczna część polskich marynarzy zatrudnionych na statkach o obcej przynależności nie podlega ubezpieczeniu społecznemu w Polsce, może się pojawić sytuacja, w której całkowity okres ich ubezpieczenia będzie krótszy niż okres wymagany do objęcia ich gwarancją emerytury minimalnej.
Dlatego też w projekcie założeń proponuje się zapisanie dla marynarzy zatrudnionych pod polską banderą (np. w ciągu dwóch lat od wejścia w życie ustawy) zasady uznawania okresów przepracowanych u zagranicznego armatora za staż wymagany do uzyskania polskiej emerytury minimalnej.
Projektowana przez Ministerstwo Transportu ustawa ma wprowadzić postanowienia międzynarodowej konwencji o pracy na morzu (Maritime Labour Convention).
etap legislacyjny uzgodnienia wewnętrzne