Kwota, o której mowa, kryje się w działaniu 1.7 „Promocja gospodarcza” programu regionalnego. Obecnie trwa nabór wniosków o przyznanie dofinansowania z tej właśnie puli środków. O granty w ramach konkursu ubiegać się mogą przedsiębiorcy posiadający siedzibę (są zarejestrowani) i prowadzący działalność na terenie województwa mazowieckiego. Wspierane będą projekty polegające na:
• uczestnictwie w targach, imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze wystawcy,
• udziale w branżowych misjach gospodarczych mających na celu wyszukiwanie i dobór klientów na rynkach docelowych.
Na uzyskanie pomocy mogą liczyć wyłącznie te projekty, których celem będzie zwiększenie przez przedsiębiorców sprzedaży swoich produktów (towarów i/lub usług) zarówno na terenie województwa mazowieckiego, jak i poza nim. Warunek ten każe się skoncentrować na pozyskaniu nowego lub nowych klientów (kontrahentów). I właśnie udział w targach i innych imprezach tego typu może być do tego dobrą okazją.
Firma nie może jednak poprzestać na wysłaniu swojego przedstawiciela, który takie targi będzie zwiedzał, próbując pozyskać partnerów. Trzeba o nich zabiegać aktywnie, co w tym wypadku rozumiane jest jako uczestnictwo w targach lub wystawach w charakterze wystawcy. Innymi słowy, projekt, który miałby uzyskać dofinansowanie, musi wiązać się z przygotowaniem własnego stoiska.
Takich obostrzeń nie ma oczywiście dla misji gospodarczych, których charakter z założenia jest nieco inny. Na czym polega pomoc dla przedsiębiorców, którzy wystąpią o dotację i otrzymają ją?
Przede wszystkim będą mogli zorganizować całą akcję promującą firmę z większym rozmachem. Połowa poniesionych na nią kosztów zostanie im bowiem zwrócona. Oczywiście dotyczy to wyłącznie tych wydatków, które będą uznane za kwalifikowane. Ich lista jest jednak długa i obejmuje to, co jest niezbędne do przygotowania stoiska wystawowego i przygotowania materiałów reklamowych (patrz ramka).
Maksymalna wysokość dotacji, jaka może zostać przyznana jednej firmie, to 150 tys. zł. Jeżeli zatem koszty kwalifikowane przekroczą 300 tys. zł, to poziom 50 proc. dofinansowania będzie musiał być odpowiednio zmniejszony. Nabór wniosków prowadzi Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych. Szczegółowe informacje o konkursie znajdują się na stronie www.mazowia.eu.
Co można kupić
Z wytycznych nt. zasad kwalifikowania wydatków dla województwa mazowieckiego wynika, że wydatkami, które podlegają rozliczeniu mogą być te poniesione na:
• wynajem pomieszczeń lub powierzchni wystawienniczej i sprzętu,
• zaprojektowanie i zabudowę stoiska wystawowego/ekspozycji,
• organizację i obsługę (np. oprawa multimedialna, montaż, demontaż transport stoiska, sprzątanie, podłączenie energii; wydatki takie muszą być potwierdzone fakturami odpowiedniego organizatora imprezy),
• zaprojektowanie, przygotowanie, produkcję i emisję materiałów promocyjnych, koszty reklamy,
• wpis do katalogu targowego, opłatę rejestracyjną,
• wstęp na teren wystaw i targów,
• tłumaczenia (do 10 proc. całkowitej wartości projektu),
• wynajęcie nośników informacyjno-reklamowych (m.in. tablic, billboardów) związane z kampanią promocyjną,
• przygotowanie, uruchomienie i obsługę (w okresie trwania projektu) strony internetowej bezpośrednio związanej z kampanią promocyjną,
• transport eksponatów (wraz z ubezpieczeniem i odprawą celną) oraz podróże uczestników misji i targów a także koszty zakwaterowania przedstawicieli firm (do trzech osób, maksymalnie w okresie dwóch dni przed i jednego dnia po imprezie wystawienniczej, bez kosztów wyżywienia); koszty transportu i zakwaterowania nie mogą przekroczyć 25 proc. kosztów kwalifikowanych projektu.