Zmieniają się też zasady karania firm transportowych. Zamiast jednej, maksymalnej stawki 30 tys. zł w razie wykrycia wielu naruszeń w firmie znowelizowana ustawa o transporcie drogowym (nowe przepisy obowiązują od 1 stycznia 2012 r.) uzależnia pułap od liczby zatrudnionych kierowców.
Jeżeli w ciągu sześciu miesięcy przed wizytą kontrolera było ich nie więcej niż dziesięciu, to suma kar nałożonych na przedsiębiorcę nie może przekroczyć 15 tys. zł. Gdy liczba kierowców nie przekroczyła 50 - firma zapłaci maksymalnie 20 tys. zł, a jeżeli jest ich do 250 - 25 tys. zł.
Dopiero w największych firmach, zatrudniających ponad 250 kierowców, obowiązywać będzie granica 30 tys. zł.
Jeszcze więcej zapłacą przedsiębiorcy wykonujący tzw. inne czynności związane z przewozem drogowym. Chodzi m.in. o spedytorów, załadowców czy organizatorów transportu lub wycieczek. W tym wypadku pułap kar sięgnąć może 40 tys. zł. Taki podmiot zostanie ukarany pod warunkiem, że okoliczności sprawy i dowody jednoznacznie wskazują, iż miał wpływ lub godził się na powstanie naruszenia.
Z sankcjami musi się też liczyć osoba zarządzająca w firmie transportem, ale zastosowana wobec niej grzywna nie przekroczy 2 tys. zł. Dla tej grupy osób dotychczasowe przepisy nie przewidywały kar.
Z wyższymi - i to dwukrotnie w stosunku do obecnych - karami za przewinienia na szosie muszą się oswoić kierowcy. Maksymalna sankcja dla nich wyniesie 2 tys. zł (nie dotyczy to kar za brak opłaty za przejazdy po drogach w systemie Viatoll, regulowanych innymi przepisami).
Zarówno przewoźnicy, jak i kierowcy powinni się dokładnie zapoznać z nowymi załącznikami do ustawy o transporcie drogowym. Grupują one sankcje w inny sposób niż do tej pory.
Jest jeszcze jeden istotny dla firm transportowych przepis. Mają one obowiązek przechowywać przez rok od zaprzestania działalności i udostępniać kontrolerom odpowiednie dokumenty. Obecne przepisy umożliwiają nierzetelnemu przewoźnikowi zamknięcie firmy i uniknięcie kontroli.
Oprócz kija w postaci kar nowelizacja przewiduje też skromną marchewkę, czyli odznakę wzorowego kierowcy. Będzie ona nadawana przez ministra ds. transportu.
Podstawa prawna:
- nowelizacja ustawy z 16 września 2011 r. (DzU nr 244, poz. 1454)