Dziś zaczęła obowiązywać ustawa z 15 lipca 2011 o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców i ustawy o transporcie drogowym (DzU nr 168, poz. 1005; dalej ustawa).

Wprowadza zasadę, że jedynym dokumentem wymaganym podczas kontroli drogowej na potwierdzenie faktu nieprowadzenia pojazdu przez kierowcę jest zaświadczenie na sformalizowanym druku (art. 31 ustawy w nowym brzmieniu). Dla pracodawców oznacza to więcej papierkowej roboty.

Zawód kierowcy wymaga bardzo szczegółowych unormowań, w szczególności jeśli chodzi o czas pracy i czas prowadzenia pojazdu.

Celem jest nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa samego kierowcy, ale i innych uczestników ruchu drogowego.

Aby kontrola czasowych norm prowadzenia pojazdu przynosiła oczekiwane rezultaty, kierowcy dużych samochodów (w przypadku przewozu towarów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, a w przypadku przewozu osób przystosowane do przewozu więcej niż dziewięciu osób wraz z kierowcą) mają obowiązek rejestrować swoje aktywności za  pomocą tachografów – cyfrowych i analogowych.

Ponadto kierowca wykonujący przewóz drogowy pojazdem wyposażonym w tachograf, na żądanie uprawnionego do przeprowadzania kontroli przedstawiciela Państwowej Inspekcji Pracy lub Inspekcji Transportu Drogowego, musi okazać mu wykresówki – jeśli pojazd wyposażony jest w tachograf analogowy, a gdy auto wyposażone jest w tachograf cyfrowy – wydruki i kartę kierowcy.

Dokumenty te muszą być przedstawione nie tylko za dany dzień, ale również za 28 dni wstecz. To jednak nie wszystko. Okazuje się, że tachografy cyfrowe i  analogowe zawierają zbyt mało informacji.

Wykazują bowiem jedynie okresy:

- prowadzenia pojazdu,

- przerw w pracy,

- dziennego odpoczynku,

- gotowości do pracy oraz

- pozostałych czynności niebędących okresem prowadzenia stanowiących tzw. inną pracę (chodzi tu np. o załadowywanie czy rozładowywanie pojazdu, nadzór nad załadunkiem i rozładunkiem, nadzór i pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym, czynności spedycyjne, obsługę codzienną pojazdów oraz wszelkie inne prace podejmowane w celu wykonania poleconego kierowcy zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu, rzeczy czy osób nim przewożonych, a także formalności administracyjne oraz utrzymanie pojazdu w czystości).

Tachografy cyfrowe i analogowe nie wykazują nieobecności kierowcy w pracy lub jego dni wolnych od pracy.

A skoro tak, to jeśli kierowca w którymś z ostatnich 28 kontrolowanych dni, z jakichkolwiek powodów, nie wykonywał przewozu lub wykonywał przewóz niepodlegający rejestracji (inny niż określony w rozporządzeniu WE nr 561/2006), na te dni brak jest wykresówek.

Aby wskazać, że ich brak jest wynikiem nieobecności kierowcy w określonych dniach w pracy lub wykonywania w tym czasie przewozów niepodlegających rejestracji przez tachograf, kierowca musi mieć zaświadczenie wydane przez pracodawcę na sformalizowanym druku.

Dotychczas pracodawca musiał wydać zaświadczenie na  sformalizowanym druku wyłącznie wtedy, gdy kierowca:

- przebywał na zwolnieniu lekarskim od pracy z powodu choroby,

- przebywał na urlopie wypoczynkowym,

- prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia WE nr 561/2006 lub umowy AETR.

Pozostałe okresy nieprowadzenia pojazdu, takie jak:

- czas wolny od pracy (np. wolny dzień),

- wykonywanie innych czynności niż prowadzenie pojazdu,

- pełnienie dyżuru poza godzinami pracy,

stwierdzane były niesformalizowanym oświadczeniem pracodawcy.

Obecnie wszystkie ww. okresy nieobecności muszą być potwierdzane na zaświadczeniu wydawanym przez zwierzchnika na sformalizowanym druku (art. 1 – 2 ustawy).

Pracodawca musi je wręczyć kierowcy przed rozpoczęciem najbliższego przewozu drogowego.

Wzór obowiązującego druku zawiera decyzja Komisji nr 2007/230/WE z 12 kwietnia 2007 w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (DzUrz UE L 99 z 14 kwietnia 2007, str. 14 ze zm.).

Takie zaświadczenie musi podpisać również kierowca. Inaczej zostanie ono podważone przez kontrolującego.

Zgodnie z przepisami unijnymi znowelizowane przepisy przewidują obowiązkowe stosowanie nowego, rozszerzonego formularza zaświadczenia dotyczącego kierowców.

Przedsiębiorca zajmujący się przewozem osób i rzeczy będzie wystawiał takie zaświadczenie kierowcy, gdy ten: przebywał na zwolnieniu lekarskim; korzystał z urlopu wypoczynkowego; prowadził inny pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub umowy AETR; miał czas wolny od pracy lub odpoczywał; wykonywał inną pracę niż prowadzenie pojazdu; pozostawał w gotowości do wykonywania pracy.

Kierowca będzie musiał mieć takie zaświadczenie, aby móc je okazać na każde żądanie służb kontrolnych na terenie UE oraz innych krajów Europy. W Polsce będą to: inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego oraz funkcjonariusze policji, straży granicznej i celnej.

Zaświadczeniem będzie musiał legitymować się: kierowca zatrudniony przez przedsiębiorcę; przedsiębiorca osobiście wykonujący przewozy drogowe; kierowca niezatrudniony przez przedsiębiorcę, ale wykonujący przewozy i pracujący na jego rzecz.

PODSTAWA USPRAWIEDLIWIENIA ZALEŻY OD DATY

Potwierdzenie przyczyny braku wykresówki, nieużytkowania karty kierowcy lub niesporządzenia wydruków
na dany dzien

do 30 sierpnia

od 31 sierpnia

zaświadczenie na sformalizowanym druku

Jeśli kierowca:

- przebywał na zwolnieniu lekarskim od pracy z powodu choroby,

- przebywał na urlopie wypoczynkowym,

- prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia WE nr 561/2006 lub umowy AETR.

Jeśli kierowca:

- przebywał na zwolnieniu lekarskim od pracy z powodu choroby,

- przebywał na urlopie wypoczynkowym,

- prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia WE nr 561/2006 lub umowy AETR,

- miał czas wolny od pracy (np. wolny dzień),

- wykonywał inne czynności niż prowadzenie pojazdu,

- pełnił dyżur poza godzinami pracy.

niesformalizowane oświadczenie

Jeżeli kierowca:

- miał czas wolny od pracy (np. wolny dzień),

- wykonywał inne czynności niż prowadzenie pojazdu,

- pełnił dyżur poza godzinami pracy.

Brak

 

Czytaj również:

Zobacz serwis:

Kadry i płace » Czas pracy » Kierowcy