Większość państw próbuje wspierać firmy stawiające na eksport. Polska nie jest wyjątkiem. Także u nas istnieją specjalne programy. Ich zakres jest szeroki.
Od instrumentów wspierających procesy uzyskiwania certyfikatów, udział w branżowych lub ogólnych targach i misjach gospodarczych po finansowanie eksportu. Przygotowując strategię rozwoju firmy na najbliższy rok, warto sobie o nich przypomnieć.
[srodtytul]Z paszportem...[/srodtytul]
Na początkujących eksporterów czeka wsparcie w postaci „Paszportu do eksportu”. Jest to część „Innowacyjnej gospodarki”, programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Dlaczego jest to pomoc dla początkujących? Ponieważ o dotacje mają prawo ubiegać się mikro-, mali i średni przedsiębiorcy prowadzący działalność w Polsce, ale tylko tacy, u których udział eksportu w całkowitej sprzedaży nie przekracza 30 proc.
Czego mają prawo oczekiwać? Dofinansowaniem mogą zostać objęte projekty realizowane oddzielnie w dwóch etapach. Pierwszy obejmuje przygotowanie planu rozwoju eksportu poprzez zakup usług doradczych. Na jego opracowanie firma ma sześć miesięcy.
Maksymalna kwota dofinansowania to 10 tys. zł, co jednocześnie może stanowić do 80 proc. tzw. wydatków kwalifikowanych. Dysponując już planem, firma może wystąpić o środki na jego wykonanie.
Okres realizacji drugiego etapu to maksymalnie dwa lata. W tym czasie przedsiębiorca ma prawo uczestniczyć w targach, wystawach i misjach zagranicznych. Prezentować tam swoje produkty, przygotować katalogi i broszury informacyjne, uzyskać certyfikaty wymagane na międzynarodowym rynku.
Maksymalna kwota dofinansowania przewidziana na tym etapie to 200 tys. zł, co jednocześnie może stanowić do 50 proc. kwalifikowanych wydatków.
Podstawą udzielania wsparcia jest rozporządzenie ministra rozwoju regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu „Innowacyjna gospodarka” (DzU z 2008 r. nr 68, poz. 414 ze zm.).
Dystrybucją środków zajmuje się PARP. Dlatego na jej stronach ([link=http://www.parp.gov.pl]www.parp.gov.pl[/link]) można uzyskać dalsze niezbędne informacje.
W 2011 roku zaplanowano trzy konkursy. Przedsiębiorcy będą mogli składać wnioski od:
- 21 lutego,
- 20 czerwca,
- 17 października.
Łącznie do firm trafi niemal 325 mln zł.
[srodtytul]...i ważnym certyfikatem[/srodtytul]
Wszystkie mikro-, małe i średnie firmy mają prawo ubiegać się o wsparcie finansowe w ramach „Programu dotacji dla przedsiębiorców na dofinansowanie kosztów uzyskania certyfikatu wyrobu”. Jest ono udzielane na podstawie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=91DA530F1EA713B0F0D471195AC28DCD?id=244638]rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie udzielania pomocy de minimis na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego na rynkach zagranicznych (DzU z 2007 r. nr 210, poz. 1522 ze zm.)[/link].
Pomoc udzielana jest na pokrycie części kosztów związanych z uzyskaniem certyfikatów zgodności wyrobu, świadectw lub atestów wymaganych w obrocie towarami na rynkach zagranicznych, a także kosztów przedłużenia ich ważności. Co jednak istotne, pomoc nie obejmuje certyfikatów wymaganych na rynku Unii Europejskiej. Zgodnie z rozporządzeniem koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą obejmują:
- niezbędne usługi doradcze,
- przygotowanie i tłumaczenie dokumentacji technicznej,
- transport i ubezpieczenie próbek wyrobu i dokumentacji technicznej, wysłanych do badań certyfikacyjnych,
- przeprowadzenie audytu,
- przeprowadzenie badań certyfikacyjnych,
- wystawienie i wydanie certyfikatu wyrobu.
W jednym roku przedsiębiorca może otrzymać pomoc do 50 tys. zł. Przy tym środki z budżetu państwa finansują 50 proc. wydatków. Pozostałą część przedsiębiorca ma obowiązek pokryć z własnych zasobów. Wnioski o pomoc należy składać przed uzyskaniem certyfikatu.
Ich nabór jest prowadzony w trybie ciągłym (ale nie dłużej niż do 31 października). Instytucją udzielającą wsparcia jest Ministerstwo Gospodarki (www.mg.gov.pl).
[srodtytul]W grupie raźniej[/srodtytul]
Grupa przedsiębiorców składająca się z co najmniej czterech firm może wspólnie wystąpić o dotację do Ministerstwa Gospodarki. Celem projektu powinna być promocja ich wyrobów.
Takie wsparcie przewiduje [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D6EAEC71ED896EC725D60A00833BD11C?id=244722]rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych projektów promocyjnych w zakresie eksportu lub sprzedaży na jednolitym rynku europejskim (DzU z 2007 r. nr 211, poz. 1542 ze zm.)[/link]. Jego celem jest wsparcie projektów obejmujących co najmniej dwie formy działań promocyjnych.
Przedsiębiorcy ubiegający się o wsparcie muszą reprezentować tę samą lub kilka pokrewnych branż lub grup towarowych. Maksymalna dotacja na jeden projekt to 100 tys. zł, przy czym dla jednego przedsiębiorcy biorącego w nim udział to 8 tys. zł. Na co wolno przeznaczyć te środki? Do wydatków kwalifikowanych zalicza się te, które zostały poniesione na:
- transport eksponatów, ich ubezpieczenie, odprawę celną i spedycję,
- wynajem powierzchni wystawowej lub sal,
- zabudowę powierzchni, montaż, scenografię,
- obsługę techniczną,
- przygotowanie i wydruk zaproszeń, materiałów informacyjnych i reklamowych,
- przejazd i zakwaterowanie jednego przedstawiciela firmy uczestniczącego w projekcie,
- przeprowadzenie badania rynku zagranicznego.
Promocja branży i kraju
Oprócz działania 6.1 „Paszport do eksportu” w programie „Innowacyjna gospodarka” znajduje się także 6.5.2 „Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji”.
Podstawowym jego celem jest wspieranie udziału przedsiębiorców w branżowych programach promocji, które tworzą kompleksowe programy promocji konkretnej branży lub grupy produktowej, mające przyczynić się do wykreowania polskich specjalności eksportowych.
Natomiast w przypadku programów ogólnych promowana będzie cała Polska i polska gospodarka. Odbywać się to będzie w trakcie różnego rodzaju imprez organizowanych w kraju i za granicą. Maksymalna wartość pomocy na udział w branżowym programie nie może przekroczyć 60 proc. wydatków kwalifikowanych (maksymalnie 300 tys. zł). Dla programów ogólnych jest to odpowiednio 50 proc. i 25 tys. zł.
Oto kilka przykładowych wydarzeń w ramach programu promocji ogólnej, do których przedsiębiorcy mogą zgłaszać akces:
- wystawa BelAgro (Mińsk/Białoruś),
- wystawa narodowa (Taszkient/Uzbekistan),
- wystawa narodowa (Jekatierinburg/Rosja),
- misja gospodarcza (Brazylia),
- misja gospodarcza (Hanoi, Ho Chi Minh/Wietnam),
- międzynarodowe targi wielobranżowe (Izmir/Turcja),
- targi jesienne (Zagrzeb/Chorwacja).
Więcej informacji można uzyskać na stronie resortu gospodarki (www.mg.gov.pl) i pod adresem e-mail: [mail=65.poig@mg.gov.pl]65.poig@mg.gov.pl[/mail].
Granty na tego typu przedsięwzięcia udzielane są zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=361219]rozporządzeniem ministra gospodarki w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w programach promocji w ramach działania 6.5.2 PO IG (DzU z 2010 r. nr 133, poz. 892)[/link].
[ramka] Czytaj także: [link=http://www.rp.pl/artykul/591816.html]Finansowanie i ubezpieczanie transakcji z rządowym wsparciem[/link][/ramka]