Zgodnie z nowymi wymaganiami organizator kąpieliska jest obowiązany do 31 grudnia roku poprzedzającego sezon, w którym kąpielisko ma być czynne, przekazać wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta wniosek o umieszczenie w wykazie kąpielisk wydzielonego fragmentu wód powierzchniowych, na których planuje utworzyć miejsce do pływania.
Corocznie, do 31 maja, rada gminy ustali, podejmując odpowiednią uchwałę, wykaz kąpielisk na swoim terenie. Także na polskich obszarach morskich przyległych do danej gminy.
Ustalone przez radę otwarte kąpieliska nad rzekami, jeziorami czy nad morzem mają gwarantować pełne bezpieczeństwo kąpieli. Czyli spełniać wszystkie wymagania unijnej dyrektywy dotyczącej zarządzania jakością wody w kąpieliskach.
– Jakość wody będzie regularnie monitorowana przez organizatora i nadzorowana przez inspektorów sanitarnych – mówi Jan Bondar, rzecznik prasowy Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Powstaną też tzw. miejsca wykorzystywane do kąpieli, z mniej restrykcyjnymi regulacjami. – Jakość wody w nich będziemy obowiązkowo badać przed sezonem – wyjaśnia Jan Bondar. – Później tylko w sytuacjach gdy dostaniemy informacje, że mogło dojść do jakichś nieprawidłowości.
To duża zmiana. Dotychczas nie były ustalone podmioty odpowiedzialne za kąpieliska. Każde miejsce oficjalnie wykorzystywane do pływania, bez względu na to czy miało właściciela lub organizatora, było objęte nadzorem inspekcji sanitarnej.
Organizator będzie musiał teraz oznakować zarówno całe kąpielisko, jak i samo miejsce przeznaczone do kąpieli. Ma też zadbać o jakość wody. Powinna odpowiadać wymaganiom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 50 ust. 3 prawa wodnego.
Organizator miejsca wykorzystywanego do kąpieli wykona badanie jakości wody nie wcześniej niż 14 dni przed dniem rozpoczęcia jego funkcjonowania oraz przynajmniej raz w trakcie jego funkcjonowania, a także każdorazowo w przypadku wzrokowego stwierdzenia zanieczyszczeń niekorzystnie wpływających na jakość wody i mogących stanowić zagrożenie zdrowotne kąpiących się tam osób. Jeżeli woda nie spełni norm, sanepid przeprowadzi kontrolę urzędową.
Sposób sporządzania profilu wody w kąpielisku określi rozporządzenie, które jeszcze nie zostało wydane, podobnie jak i to o jakości wody.
– Regulacje te są w końcowej fazie prac legislacyjnych – wyjaśnia Jan Bondar. – To, że nie zostały dotychczas wydane, nie powinno przeszkodzić w złożeniu wniosków. Przepisy przejściowe do prawa wodnego dają czas na złożenie profilu wodnego do końca marca 2011 r.
Wśród dokumentów wymienionych przy wniosku o umieszczenie w wykazie kąpielisk jest pozwolenie wodnoprawne. Jeśli obiekt go nie ma albo ktoś planuje nowe miejsce do pływania, trzeba o nie wystąpić. Udziela go zazwyczaj właściwy ze względu na miejsce korzystania starosta lub prezydent miasta na prawach powiatu.
W szczególnych sytuacjach marszałek województwa. Na terenach zamkniętych (np. wojskowych) właściwym organem jest regionalny zarząd gospodarki wodnej. Po taką decyzje przedsiębiorca musi się zgłosić z plikiem dokumentów.
Co powinno znaleźć się we wniosku o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego, określa art. 131 prawa wodnego. Niezbędny będzie przede wszystkim operat wodnoprawny. Jest to dokumentacja techniczna składająca się z części graficznej i opisowej.
Wykonanie operatu trzeba zlecić osobie bądź firmie mającej odpowiednią wiedzę, przygotowanie takiej dokumentacji jest bowiem zbyt skomplikowane, by pokusić się o samodzielne wykonanie. Do tego dołączyć trzeba inne niezbędne decyzje (np. o warunkach zabudowy, o środowiskowych uwarunkowaniach czy dokumentację hydrogeologiczną).
Niezbędny może też okazać się projekt instrukcji gospodarowania wodą. Koniecznie trzeba też załączyć opis prowadzenia zamierzonej działalności, przygotowany w języku nietechnicznym.
W wypadku kąpieliska pozwolenie wodnoprawne będzie takie samo jak na wykonanie urządzeń wodnych. – Zostanie ono wydane bez terminu obowiązywania decyzji – mówi Joanna Wilczyńska z opolskiej firmy Atmoterm SA, zajmującej się ochroną środowiska. – Chociaż przy innych rodzajach pozwoleń wodnoprawnych terminy się określa.
Opłata za uzyskanie pozwolenia wynosi 217 zł.
Mało prawdopodobne wydaje się, by ze złożeniem wniosku jeszcze w tym roku zdążyli organizatorzy, którzy jeszcze nie wystąpili o pozwolenie wodnoprawne. Sytuacja skomplikuje się jeszcze bardziej, gdy inwestycja nie uzyskała jeszcze warunków zabudowy lub decyzji o lokalizacji celu publicznego. Albo wymaga decyzji środowiskowej, bo woda w miejscu kąpieli jest spiętrzona.
Co w takiej sytuacji? Zainteresowanym pozostanie, przynajmniej w przyszłym roku, otwarcie nie kąpieliska, ale miejsca wykorzystywanego do kąpieli.
Prawo wodne dopuszcza istnienie takich miejsc. Nie muszą one spełniać żadnych specjalnych wymagań: ani mieć pozwolenia wodnoprawnego, ani być umieszczone w wykazie kąpielisk zgodnie z decyzją rady gminy. Gdybyśmy nie przeforsowali w UE takiej możliwości, z terenu kraju mogłoby zniknąć ok. 500 miejsc służących do wypoczynku przede wszystkim lokalnym społecznościom.
Warto jednak wiedzieć, że w takich miejscach będą przeprowadzane tylko podstawowe badania wody, określające, czy jest ona zdatna do kąpieli. Pływanie będzie mniej bezpieczne niż tam, gdzie woda będzie stale monitorowana przez organizatora.
Wniosek o umieszczenie w wykazie kąpielisk, o którym mowa w art. 34a ust. 2 prawa wodnego, zawiera:
- imię i nazwisko lub nazwę oraz adres organizatora,
- nazwę i adres lub lokalizację planowanego kąpieliska,
- wskazanie długości linii brzegowej kąpieliska,
- wskazanie przewidywanej maksymalnej liczby osób korzystających dziennie z kąpieliska,
- wskazanie terminów otwarcia i zamknięcia kąpieliska,
- opis infrastruktury kąpieliska, w tym urządzeń sanitarnych.
To nie wszystko. Dołącza się do niego dodatkowo:
- pozwolenie wodnoprawne,
- informacje dotyczące planowanego kąpieliska,
- aktualny profil wody w kąpielisku,
- status kąpieliska w poprzednim sezonie kąpielowym (czynne, nieczynne) albo wzmiankę, że wniosek dotyczy kąpieliska nowo tworzonego,
- sposób gospodarki odpadami,
- ocenę jakości wody i klasyfikację wody w kąpielisku w poprzednim sezonie kąpielowym, jeżeli wniosek dotyczy istniejącego kąpieliska,
- udogodnienia i środki podjęte w celu promowania kąpieli.
Jeżeli przekazana przez organizatora dokumentacja, o której mowa w ust. 2 i 4, jest niepełna, wójt, burmistrz lub prezydent miasta wzywa do jej uzupełnienia w terminie siedmiu dni.
Z prowadzeniem kąpieliska w najbliższym sezonie letnim będą się wiązały nowe określenia, które już dzisiaj warto poznać. Podajemy ich znaczenie według prawa wodnego w wersji, która będzie obowiązywała od 1 stycznia 2011 r.
- Kąpielisko – wyznaczony, wydzielony i oznakowany fragment wód powierzchniowych, wykorzystywany przez dużą liczbę kąpiących się, ustalony przez radę gminy w uchwale o wykazie kąpielisk.
Kąpieliskiem nie są: baseny pływackie i uzdrowiskowe, zamknięte zbiorniki wodne podlegające oczyszczaniu lub wykorzystywane w celach terapeutycznych, sztuczne zamknięte zbiorniki wodne oddzielone od wód powierzchniowych i podziemnych.
- Miejsce wykorzystywane do kąpieli
– wydzielony i oznakowany fragment wód powierzchniowych, niebędący kąpieliskiem, ale w którym wolno się kąpać.
- Profil wody w kąpielisku – zespół danych i informacji, dotyczących cech fizycznych, geograficznych i hydrologicznych wody w kąpielisku oraz wód powierzchniowych, mających wpływ na jej jakość, wraz z identyfikacją i oceną przyczyn występowania zanieczyszczeń mogących wywierać niekorzystny wpływ na jakość wody w kąpielisku i stan zdrowia osób z niego korzystających.
- Sezon kąpielowy – okres określony przez radę gminy w uchwale, między 15 czerwca a 30 września.
- Organizator (kąpieliska) – osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która podjęła się zorganizowania kąpieliska lub miejsca wykorzystywanego do kąpieli oraz uzyskała na to zgodę właściciela wody i przyległego gruntu lub która prowadzi kąpielisko lub miejsce wykorzystywane do kąpieli. Organizatorem może być też gmina.