[b]- Nasza firma chce sprzedać urządzenie zakupione za dotację, które netto kosztowało nas 120 tys. zł. Możemy je zastąpić urządzeniem bardziej wydajnym, a do tego tańszym (110 tys. zł netto). Czy można dokonać takiej zamiany, jeżeli cały czas jesteśmy związani umową o dofinansowanie?[/b]
Jest to możliwe, jeżeli utrzymane zostaną zakładane cele i rezultaty projektu. Jednak wówczas na firmie będzie ciążył obowiązek nie tylko poinformowania o tym instytucji, z którą podpisała umowę, ale także zwrotu części dotacji.
Z oczywistych względów wiąże się to z niższą ceną nowego środka trwałego. Przyjmując, że firma uzyskała dotację w wysokości 50 proc. kosztów inwestycji, dotacja na maszynę wynosiła 60 tys. zł.
Zakładając, że przedmiotem umowy o dofinansowanie od razu byłaby maszyna będąca teraz przedmiotem zakupu, grant wyniósłby 55 tys. zł.
Zatem ta różnica musi zostać zwrócona. Warto zaznaczyć, że kwota zwrotu będzie powiększona o odsetki (np. w wysokości jak dla zaległości podatkowych), licząc od dnia sprzedaży środka trwałego do dnia zwrotu różnicy na wskazany przez instytucję rachunek bankowy. Tego typu zapisy znajdują się w większości umów o dofinansowanie.
Dlatego ze sprzedażą lepiej się nie spieszyć i najpierw porozumieć się z właściwą instytucją. W ten sposób można odpowiednio zgrać te terminy i uniknąć płacenia odsetek. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że w odwrotnej sytuacji, tj. gdy przedsiębiorca w miejsce starego urządzenia kupuje nowe – droższe, nie przysługuje mu wyższe dofinansowanie. Innymi słowy, nie może on mieć żadnych roszczeń o przyznanie dodatkowego wsparcia.