Ubezpieczenie cargo zapewnia finansową rekompensatę, gdy towar zostanie zniszczony lub zaginie podczas przewożenia. Oferowane jest zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym.[b] Polisa przeznaczona jest dla właścicieli ładunków, a nie dla przewoźników, gdyż tylko właściciel może ponieść bezpośrednią stratę z powodu uszkodzenia lub utraty towaru.[/b]
Czy ubezpieczenie cargo jest potrzebne, skoro przedsiębiorcy przewożący towar mają polisy OC? Zdecydowanie tak. Polisa OC chroni przed szkodami, za które odpowiedzialność ponosi przewoźnik, bo np. był nieudolny czy popełnił błąd. Ubezpieczenie cargo zapewnia ochronę także wtedy, gdy do szkody dojdzie na skutek działania siły wyższej (np. katastrofa) czy osób trzecich (np. kradzież).
Ubezpieczenie OC zapewnia więc ochronę przewoźnikowi – nie musi z własnej kieszeni płacić za szkody, które wyrządził. Natomiast ubezpieczenie cargo zabezpiecza przed stratami przedsiębiorcę, który powierzył towar firmie przewozowej. Polisy są zatem komplementarne.
[srodtytul]Kilka wariantów do wyboru[/srodtytul]
Ubezpieczeniem cargo można objąć mienie przewożone w różny sposób: transportem drogowym, kolejowym, lotniczym, śródlądowym. Polisę może wykupić przedsiębiorca przewożący ładunki swoimi środkami transportu albo korzystający z usług zawodowych przewoźników, na podstawie listu przewozowego lub innego dokumentu przewozowego.
Polisa zapewnia ochronę mienia od momentu nadania ładunku do dostarczenia go do miejsca przeznaczenia. W umowie musi być dokładnie określone, czy obejmuje ona także np. wyładunek towarów i postój na stacjach benzynowych.
Ubezpieczenie cargo może dotyczyć tylko jednego przewozu (polisa jednostkowa), wszystkich albo każdego rodzaju mienia będącego przedmiotem obrotu przedsiębiorstwa (polisa obrotowa). Może też obejmować wszystkie transporty zgłoszone w czasie trwania umowy (polisa otwarta). Niektóre towarzystwa oferują możliwość ubezpieczenia wszystkich lub ściśle określonych rodzajów mienia, jeżeli firma prowadzi księgi handlowe lub podatkowe (polisa generalna).
[b]Zazwyczaj ubezpieczenie jest oferowane w kilku wariantach. Warto się zastanowić więc, jakie niebezpieczeństwo najbardziej zagraża naszemu ładunkowi.[/b] Pozwoli to wybrać odpowiedni zakres bez przepłacania za niepotrzebną ochronę.
Standardowo ochroną objęte są towary będące przedmiotem wymiany handlowej, mienie przewożone w celu wykonania usługi oraz sprzęt do przeprowadzenia prac w terenie. Kosztowności, dokumenty, pieniądze, dzieła sztuki, przedmioty o wartości kolekcjonerskiej zazwyczaj można ubezpieczyć po opłaceniu dodatkowej składki.
Zdarza się, że towarzystwa oferują więcej opcji do wyboru w przypadku ubezpieczenia mienia przewożonego transportem obcym. Niektóre włączają załadunek i rozładunek po opłaceniu dodatkowej składki (a nawet bez niej). Niekiedy można też ubezpieczyć składowanie w magazynach portowych i celnych zarówno przewoźnika, jak i spedytora.
[srodtytul]Podstawowe wyłączenia[/srodtytul]
Najczęściej ochrona nie obejmuje żywych zwierząt, dokumentów, bagażu osobistego, rzeczy przewożonych w związku z handlem obwoźnym lub obnośnym. Towarzystwa wyłączają też swoją odpowiedzialność, gdy szkoda powstała na skutek winy umyślnej lub niedbalstwa przedstawicieli firmy.
Tak samo traktowane są szkody spowodowane nietrzeźwością kierowcy. Ubezpieczyciel nie wypłaca poza tym rekompensaty za utratę informacji zapisanych na nośnikach danych, za uszkodzenia powstałe na skutek niewłaściwego opakowania przewożonych rzeczy czy szkody spowodowane złym stanem środków transportu.
Katalog wyłączeń trzeba dokładnie przeczytać i porównać pod tym względem oferty różnych ubezpieczycieli. To, co w jednym towarzystwie jest wyłączone z ochrony, w innym może być uwzględniane w standardowej umowie albo po opłaceniu dodatkowej składki.
Ładunki w transporcie krajowym ubezpieczane są na podstawie ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU). Oferta zazwyczaj jest elastyczna. Towarzystwa dopuszczają indywidualne negocjowanie warunków.
[srodtytul]Klauzule międzynarodowe[/srodtytul]
W transporcie międzynarodowym ładunki ubezpieczane są na podstawie – opracowanych przez Instytut Ubezpieczycieli Londyńskich – klauzul ładunkowych: A, B i C. Są one stosowane przez towarzystwa na całym świecie. Zakres ochrony zależy od przyjętego zestawu instytutowych klauzul ładunkowych. Najszerszy zakres all risks oferowany jest w klauzulach ładunkowych A.
[ramka][b]Oferta towarzystw – przykłady[/b]
[b]PZU[/b]
Ubezpieczenie obejmuje mienie i towary przewożone w Polsce transportem własnym lub na podstawie umowy zawartej z przewoźnikiem zawodowym (transport obcy). Ochrona działa na całej trasie przewozu, także gdy jest wykonywany za pomocą kilku środków transportu.
Dotyczy wszystkich faz przewozu wraz z niezbędnymi czynnościami przeładunkowymi i związanym z tym składowaniem towaru trwającym nie dłużej niż 14 dni. Dodatkowo ochroną może być objęty załadunek lub wyładunek.
Ubezpieczenie mienia przewożonego transportem obcym może mieć trzy zakresy: podstawowy, rozszerzony lub pełny, a ubezpieczenie w transporcie własnym – podstawowy lub rozszerzony.
Umowę może zawrzeć osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osoba prawna i jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi.
[b]Warta[/b]
Ubezpieczenie cargo adresowane jest do przedsiębiorców prowadzących działalność produkcyjną, handlową lub usługową, przewożących ładunki we własnym zakresie (pojazdami własnymi, wynajętymi, leasingowanymi itp.) lub za pośrednictwem zawodowych przewoźników.
Polisa działa podczas przewozu krajowego i międzynarodowego środkami transportu: samochodowego, kolejowego, lotniczego, morskiego, żeglugi śródlądowej. Ubezpieczenie może być zawarte w trzech wariantach: podstawowym, rozszerzonym lub pełnym. Zakres pełny jest możliwy także dla transportu własnego.
[b]Allianz[/b]
Ubezpieczenie oferowane jest w kilku wariantach:
– zakres podstawowy obejmuje szkody powstałe wskutek: pożaru, uderzenia pioruna, wybuchu, uderzenia lub upadku statku powietrznego, huraganu, gradu, powodzi, deszczu nawalnego, trzęsienia ziemi, obsunięcia ziemi, zapadania ziemi, lawiny, upadku obiektu zewnętrznego, rabunku, celowego uszkodzenia, wypadku środka transportu lub kradzieży będącej następstwem wypadku środka transportu;
– zakres rozszerzony dodatkowo zapewnia odszkodowanie w razie kradzieży z włamaniem oraz kradzieży łącznie ze środkiem transportu;
– zakres pełny obejmuje wszystkie szkody z wyjątkiem wyłączeń i ograniczeń odpowiedzialności towarzystwa.[/ramka]