[b]Klient kupił dwa fotele. Nie ma zastrzeżeń co do ich stanu, lecz twierdzi, że kolor jest inny niż na monitorze. W opisie aukcji nie było podane, jakiego koloru są fotele. Czy ma prawo do reklamacji?[/b]
[b]Tak.[/b] Klient ma prawo do reklamacji, ale nie oznacza to jeszcze, że będzie ona skuteczna.
Ponieważ zakładamy, iż mamy do czynienia z umową między przedsiębiorcą a konsumentem, czyli osobą fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej z jej działalnością gospodarczą lub zawodową (art. 22[sup]1 [/sup][link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F1179DC91E275D3A9C626C530405497D?id=70928]kodeksu cywilnego[/link]), więc zastosowanie ma tu [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0136479CAC69B038B2BCB4171CC97721?id=166809]ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.)[/link].
Zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową.
Jeśli niezgodność zostanie stwierdzona przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru, domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania. W takiej sytuacji to sprzedawca musi udowodnić, że wydał dokładnie taki towar, na jaki się umówił z kupującym.
Jeśli przedsiębiorca jest przekonany, że wykonał swoją umowę prawidłowo i odrzuci roszczenia reklamacyjne, klientowi nie pozostanie nic innego jak dochodzić swoich racji przed sądem.
W praktyce dopiero sąd jednoznacznie rozstrzygnie, czy fotele, które zostały zakupione przez konsumenta są zgodne czy niezgodne z umową.
Gdyby stwierdził, że towar jest niezgodny z umową, klient w pierwszej kolejności będzie mógł żądać doprowadzenia do stanu zgodnego z umową poprzez wymianę otrzymanych foteli na nowe (zgodne z umową). Jeśli byłoby to niemożliwe, wymagało nadmiernych kosztów lub też narażało konsumenta na nadmierne niedogodności lub sprzedawca nie zadośćuczynił temu żądaniu w odpowiednim czasie, kupujący będzie mógł żądać obniżenia ceny (jeśli niezgodność z umową jest nieistotna) albo będzie mógł odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy (jeśli niezgodność z umową jest istotna).
[b]Zapraszamy również do naszych serwisów:[/b]
[i][link=http://www.rp.pl/temat/420033.html] rp.pl » Dobra Firma » Firma - klient [/link] [/i]
[i][link=http://www.rp.pl/temat/55662.html] rp.pl » Prawo dla Ciebie » Konsumenci » Reklamacja i rezygnacja z umowy[/link] [/i]