[b] Mam zaświadczenie na przewozy własne wydane przez starostę. Czy mogę zawieźć towar kontrahentowi za granicą? Byłoby taniej, a poza tym miałbym pewność, że towar dotrze w dobrym stanie. Czy muszę mieć dodatkowo jakieś dokumenty?[/b] – pyta czytelnik Dobrej Firmy.
Starostowie wydają zaświadczenia tylko na krajowe przewozy na potrzeby własne. Dlatego czytelnik, mimo złych doświadczeń z firmą spedycyjną, nie może sam przewieźć towaru za granicę. Do wyjazdu poza granice kraju autem, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, czytelnikowi (niezależnie czy w granicach UE, czy poza nią) potrzebne jest zaświadczenie na międzynarodowy niezarobkowy przewóz drogowy na potrzeby własne. Występuje się o nie do Biura Obsługi Transportu Międzynarodowego.
[srodtytul]Co oprócz wniosku[/srodtytul]
Poza wnioskiem składanym na odpowiednim formularzu (jest dostępny na stronie: [link=http://www.botm.gov.pl]www.botm.gov.pl[/link]) będzie trzeba złożyć:
- odpis z rejestru przedsiębiorców albo z ewidencji działalności gospodarczej,
- kserokopię zaświadczenia o nadaniu numeru REGON,
- kserokopię zaświadczenia o nadaniu numeru NIP,
- oświadczenie o zamiarze zatrudniania kierowców spełniających warunki ustawy o transporcie drogowym
- wykaz pojazdów samochodowych, którymi firma zamierza taki transport wykonywać wraz z kopiami dowodów rejestracyjnych.
Gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem pojazdów, niezbędny jest również dokument stwierdzający prawo dysponowania nimi, np.: umowa leasingu, dzierżawy czy użyczenia.
Formalności można załatwić bezpośrednio w BOTM w Warszawie (ul. Prosta 69) lub przesłać dokumenty np. przez kuriera czy pocztą.
[b]Zaświadczenie jest wydawane na okres od roku do pięciu lat. Za międzynarodowe zaświadczenie na przewóz rzeczy ważne na rok trzeba zapłacić 100 zł plus 20 zł za wypis z niego. Trzyletnie to wydatek odpowiednio 300 i 60 zł, a najdłuższe pięcioletnie – 500 i 100 zł.[/b]
[srodtytul]Poza granicami Unii Europejskiej[/srodtytul]
W granicach Unii Europejskiej nie są dzisiaj potrzebne dodatkowe zezwolenia na transport międzynarodowy, ale przy wjeździe do wielu krajów poza UE nadal są one niezbędne (np. Białoruś, Turcja, Ukraina). Gdzie i jakie zezwolenia są potrzebne, określają umowy lub porozumienia międzynarodowe. Nie zawsze konieczność uzyskania takiego zezwolenia zależy od tego, czy pojazd przekracza 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej (w niektórych krajach granicą jest np. 6 t dmc). O szczegóły najlepiej pytać w BOTM.
Ceny za zezwolenia poza UE określa [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=249196]rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem transportu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych (DzU z 2007 r. nr 235 poz. 1726)[/link]. Jednorazowe, do każdego kraju kosztuje tyle samo – 50 zł.
[srodtytul]Co trzeba ze sobą wozić[/srodtytul]
Podczas przejazdu zagranicznego wykonywanego w ramach transportu drogowego kierowca pojazdu samochodowego, z zastrzeżeniem ust. 4, jest obowiązany mieć przy sobie i okazywać kontrolerom wypis z zaświadczenia, winietę (bądź inną opłatę obowiązującą na szosach w danym kraju), zapisy tachografu, dokumenty związane z przewożonym ładunkiem, w tym jeśli są potrzebne:
- dokumenty wymagane przy przewozie drogowym towarów niebezpiecznych,
- świadectwo ATP (wymagane zgodnie z umową o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów),
- zezwolenie na przejazd pojazdu, z ładunkiem lub bez ładunku, o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających określone wielkości,
- dokumenty wymagane przy przewozie żywych zwierząt,
- dokumenty wymagane przy przewozie odpadów,
- certyfikat potwierdzający spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu, jeżeli jest wymagany,
- świadectwo kierowcy, jeżeli przewóz wykonuje kierowca spoza UE.