Jak należy szacować wartość zamówienia

Ustalając wartość zamówienia, zamawiający ma ustalić z należytą starannością liczbę usług, dostaw lub robót budowlanych, które zamierza nabyć, a następnie oszacować ich łączną wartość, niezależnie od tego, czy zamierza je nabyć jednorazowo czy też sukcesywnie w ramach odrębnych postępowań.

Publikacja: 25.03.2020 00:01

Jak należy szacować wartość zamówienia

Foto: Adobe Stock

Z szacowaniem wartości zamówienia mierzą się wszyscy zamawiający. Wiele aspektów tego obowiązku nadal może sprawiać trudności. Dotyczy to w szczególności kwestii tzw. dzielenia zamówienia. Orzecznictwo KIO, sądów administracyjnych oraz TSUE dostarcza w tym zakresie licznych wskazówek.

Szacowanie wartości zamówienia publicznego ma kluczowe znaczenie dla praktyki stosowania ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (p.z.p.). Od wartości zamówienia zależy bowiem w pierwszym rzędzie to, czy zamawiający w ogóle ma obowiązek stosować przepisy p.z.p. do udzielenia danego zamówienia (ze względu na wyłączenie z art. 4 pkt 8 p.z.p.), a w ramach zamówień objętych stosowaniem p.z.p. od tego, czy wartość zamówienia przekracza tzw. progi unijne, czy też jest od nich niższa, zależy kształt wielu obowiązków nakładanych na zamawiających. Poszczególne aspekty obowiązku szacowania wartości zamówienia zostały dość szeroko wyjaśnione w orzecznictwie m.in. Krajowej Izby Odwoławczej, sądów administracyjnych, Naczelnego Sądu Administracyjnego czy także Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Pozostało 91% artykułu

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Prawo w firmie
Podwykonawstwo a prawo zamówień publicznych. Co mówi orzecznictwo KIO?
Prawo w firmie
EUDR nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Co zakłada unijna regulacja?
Prawo w firmie
Komisja Europejska zaskarżyła Polskę do TSUE. Chodzi o minimalny podatek dochodowy
Prawo w firmie
Należyta staranność to nie bat na przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo w firmie
Czy kupowanie fałszywych opinii w internecie da korzyści podatkowe?