Czy osoba fizyczna, która jest zatrudniona na umowę o pracę w prywatnej firmie jednoosobowej oraz prowadzi działalność gospodarczą, może równocześnie otrzymywać wynagrodzenie z umowy o pracę oraz wystawiać faktury na swojego pracodawcę? Czy może z działalności wybrać opodatkowanie stawką liniową? Czy pracodawca może jednocześnie zaliczyć w koszty kwotę wynagrodzenia oraz kwotę z faktury na zakres usług inny niż zakres obowiązków z umowy o pracę?

Nie ma przeszkód, aby wystawiać swojemu pracodawcy faktury za świadczone na jego rzecz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi.

Przepisy nie zabraniają, aby jedna osoba fizyczna zatrudniona była w firmie na podstawie umowy o pracę i jednocześnie w ramach działalności świadczyła usługi (czy sprzedawała towary) na rzecz tej firmy. Może więc wystawiać swojemu pracodawcy faktury za usługi.

Sytuacja taka nie wyklucza również opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym. Z jednym zastrzeżeniem: świadczone usługi nie mogą odpowiadać czynnościom wykonywanym jako pracownik (w tym czynnościom wykonywanym jako pracownik wcześniej, tj. w obecnym i poprzednim roku podatkowym). W takim wypadku możliwość korzystania z opodatkowania stawką liniową wyłącza bowiem art. 9a ust. 3 ustawy o PIT. Nie ma również przeszkód, aby pracodawca zaliczał do swoich kosztów zarówno wynagrodzenie z umowy o pracę, jak również zapłatę za usługi świadczone w ramach działalności gospodarczej.

Organy podatkowe bacznie jednak przyglądają się przypadkom, w których dana osoba jest zatrudniona w firmie i jednocześnie współpracuje z nią jako przedsiębiorca. W szczególności kwestionowane są sytuacje, w których czynności wykonywane na podstawie umowy o pracę są podobne do czynności wykonywanych jako przedsiębiorca.

Autor jest współpracownikiem Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska