Do uzgodnień międzyresortowych trafił właśnie projekt rozporządzenia w sprawie opłaty skarbowej. Określa ono nie tylko zasady dokumentowania jej wniesienia, ale i np. sposobu zwrotu.
Najważniejsza zmiana pomoże z pewnością osobom, które o konieczności uregulowania tej opłaty dowiadywały się dopiero w chwili składania wniosku, pełnomocnictwa lub zgłoszenia. Stąd wziął się pomysł, aby można było dołączać dowód zapłaty lub jego uwierzytelnioną kopię "nie później niż w ciągu trzech dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty" (projektowany § 3 ust. 1). Obecnie obowiązek wniesienia opłaty skarbowej powstaje w chwili składania wniosku, pełnomocnictwa lub dokonywania zgłoszenia.
Jeśli propozycja Ministerstwa Finansów wejdzie wżycie (a stanie się to po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia rozporządzenia w Dzienniku Ustaw), to dowód wniesienia opłaty skarbowej będzie można dołączyć do wniosku w ciągu trzech dni od jego złożenia w urzędzie. Co ważne, zgodnie z propozycją Ministerstwa Finansów dowód zapłaty będzie również mógł mieć formę elektronicznego potwierdzenia zapłaty.
Możliwe też będzie składanie adnotacji dotyczącej opłaty skarbowej w odrębnym dokumencie. Chodzi o sytuacje, gdy dokument potwierdzający dokonanie czynności urzędowej, zaświadczenie lub zezwolenie (pozwolenie, koncesja), który wydawany jest według wzoru określonego odrębnymi przepisami, nie ma miejsca na adnotację dotyczącą opłaty skarbowej (projektowany § 4 ust. 2). Przykład - odpisy aktu stanu cywilnego wydawane na druku wielojęzycznym.
Zmyślą o uproszczeniu i skróceniu postępowania w sprawie zwrotu opłaty skarbowej Ministerstwo Finansów określiło też tryb postępowania w sytuacji, gdy wniosek o zwrot opłaty skarbowej wpłynął do organu, który ani nie dokonywał czynności urzędowej, ani nie wydawał zaświadczenia czy zezwolenia.