Gdy w ubiegłym roku prawa nabył Unilever Polska, to znak został wygaszony wskutek pięcioletniego nieużywania.

- Obecny właściciel ani żaden z poprzednich nie używał znaku na lody Tartuffo Classico. Fakt jego rejestracji utrudnia nam ochronę prawną naszych wyrobów -ocenia dyrekcja Przedsiębiorstwa Produkcji Lodów Koral. Wystąpiła przeciwko Unilever Polska SA o stwierdzenie wygaśnięcia tego prawa ochronnego.

W trakcie rozprawy przed Kolegium Orzekającym przy Urzędzie Patentowym wyjaśniane były zawiłe okoliczności nieużywania znaku. W aktach sprawy znajduje się m.in. informacja, że jeden z byłych właścicieli otrzymał za te produkty w latach 90. nagrodę w konkursie Teraz Polska. Czy to mogłoby świadczyć o używaniu znaku?

W odpowiedzi pełnomocnik Korala wykazał, że rocznik edycji konkursu przypada na lata poprzedzające wymagany do wygaszenia pięcioletni okres nieużywania, a nagroda w postaci prawa posługiwania się godłem "Teraz Polska" jest przyznawana na rok.

Warunki wygaszania prawa wskutek nieużywania znaku towarowego reguluje art. 169 prawa własności przemysłowej. W orzecznictwie utrwalone zostały wytyczne co do sposobu obliczeń pięcioletniego okresu nieużywania. Zastosowane do oceny tego przypadku, uzasadniają orzeczenie niecelowości utrzymywania ochrony. Po rozprawie 30 marca Kolegium Orzekające UP stwierdziło wygaśnięcie prawa ochronnego na znak towarowy Tartuffo Classico (sygn. 548/06).