Jednoosobowe firmy jak konsumenci także w relacjach z bankami i ubezpieczycielami

Od 1 stycznia 2021 r. wchodzą w życie przepisy, które zapewnią ochronę konsumencką osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą i zawierają umowy "na firmę" kupując np. usługi finansowe.

Publikacja: 10.12.2020 10:08

Jednoosobowe firmy jak konsumenci także w relacjach z bankami i ubezpieczycielami

Foto: Adobe Stock

dgk

Od Nowego Roku w obrocie prawno-gospodarczym pojawi się, obok konsumenta i przedsiębiorcy, trzeci podmiot, a mianowicie przedsiębiorca na prawach konsumenta - przypomina Rzecznik Finansowy.  Zmianę wprowadza nowelizacja kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta. Dzięki niej osoby prowadzące jednoosobowe firmy będą mogły liczyć na skuteczniejsze wsparcie Rzecznika Finansowego w sporach z bankami, ubezpieczycielami czy  firmami leasingowymi.

– Obecnie również wspieramy takie osoby, lecz w ich przypadku nie mogliśmy stosować tych samych instrumentów pomocy, jak w przypadku konsumentów, gdyż takie osoby nie były chronione w takim samym zakresie. To ograniczało możliwość skutecznej interwencji np. przy stwierdzeniu w umowie tzw. klauzul abuzywnych. Utrudniało też wspieranie klientów istotnym poglądem w przypadku skierowana sprawy do sądu – mówi dr hab. Mariusz Jerzy Golecki, Rzecznik Finansowy.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Prawo w firmie
Deregulacja idzie pełną parą. Co już jest gotowe, co czeka w kolejce
Prawo w firmie
Adam Zakrzewski: Zmiany, na które czekał rynek mieszkaniowy
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Reklama
Reklama