Aktualizacja: 16.08.2017 02:00 Publikacja: 16.08.2017 02:00
Foto: Fotolia.com
Sprawozdanie finansowe stanowi uporządkowane przedstawienie sytuacji i efektywności finansowej przedsiębiorstwa. Celem sprawozdania finansowego jest dostarczanie informacji na temat kondycji finansowej i przepływów pieniężnych jednostki, użytecznych dla szerokiego kręgu użytkowników przy podejmowaniu przez nich decyzji gospodarczych. Ponadto, sprawozdanie finansowe przedstawia rezultaty staranności w zarządzaniu przez kierownictwo firmy powierzonymi mu zasobami.
Sprawozdanie finansowe składa się – co do zasady – z bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do sprawozdania finansowego i istotne objaśnienia (ustawa o rachunkowości przewiduje pewne odstępstwa dla jednostek mikro i małych). Ponadto, w przypadku podmiotów podlegających corocznemu badaniu, sprawozdanie finansowe obejmuje dodatkowo zestawienie zmian w kapitale własnym oraz rachunek przepływów pieniężnych (art. 45 ust. 2 i 3 ustawy o rachunkowości). Uwzględnienia przy tym wymaga, że małe jednostki mogą nie sporządzać zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych (art. 48a ust. 4 i art. 48b ust. 5 ustawy o rachunkowości).
Nowoczesne technologie działają szybko i efektywnie. Ale w świecie księgowości są problemy, które musi rozwiązać człowiek.
Ustawa o VAT już nie będzie modyfikowana pod kątem e-faktur. Eksperci radzą, aby szykować się na nowe rozwiązania.
Duże firmy zdają sobie sprawę z rewolucji, jaką przyniesie KSeF, ale niewiele z nich podjęło już przygotowania organizacyjne – wynika z ankiety kancelarii ID Advisory.
Od 1 lipca 2024 r. firmy będą musiały raportować transakcje w centralnej bazie.
Opracowany przez Polską Agencję Nadzoru Audytowego poradnik dla członków rad nadzorczych ma pomagać we współpracy z biegłym rewidentem, choć może wprowadzać w błąd.
Za brak sporządzenia sprawozdania albo przedstawienie w nim nierzetelnych danych prezesowi może grozić grzywna lub więzienie. Może też zapłacić spółce odszkodowanie.
O sukcesie lub porażce profesji finansowo-księgowej zadecydują dwa kluczowe czynniki – jej zdolność do adaptacji i poziom odporności – mówi Jakub Bejnarowicz, dyrektor regionalny na Europę, AICPA & CIMA.
Odszkodowanie za zniszczony towar trzeba zaksięgować w podatkowej księdze. Nie trzeba w niej natomiast wpisywać kwot otrzymanych za rozbity samochód ciężarowy oraz naczepę i wydatkowanych na naprawę lub zakup nowych takich samych środków trwałych.
Zarówno niewielkie firmy z grupy MŚP, jak i duże przedsiębiorstwa oraz międzynarodowe korporacje są zobowiązane dbać o dokumenty księgowe, w szczególności nadzorować, aby były prawidłowo przechowywane.
Na przełomie roku przedsiębiorcy mają do wykonania wiele zadań, przede wszystkim księgowych. Jest to także czas na podsumowania i na podjęcie działań, które mogą usprawnić funkcjonowanie firmy.
Transformacja energetyczna w Polsce nabiera tempa. Jednocześnie rośnie liczba i złożoność umów cPPA/vPPA, co będzie stanowić coraz większe wyzwanie do ich prawidłowego ujęcia księgowego.
W przyszłym roku dodatek podatkowo-rachunkowy zmieni tytuł i pojawią się w nim nowe stałe rubryki, m.in. poradnik dla biur rachunkowych, poradnik dla małej firmy oraz porady ekspertów.
Rozliczanie kosztów pracowniczych na koniec roku to jeden z kluczowy elementów zamknięcia rocznego. Dział księgowości musi uwzględnić nie tylko standardowe wynagrodzenia, ale również premie, świadczenia dodatkowe i niewykorzystane urlopy.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas