Na potrzeby działalności gospodarczej przedsiębiorca kupuje m.in. rury. To materiał kwalifikowany do kolumny 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Następnie zakupione materiały poddawane są dalszej obróbce mechanicznej polegającej na cięciu, gięciu i walcowaniu. Czynności te wykonuje firma zewnętrzna. Po obróbce mechanicznej (gięciu, cięciu, walcowaniu) powstaje produkt do dalszej odsprzedaży.

Czy wymienione usługi mechaniczne, które przedsiębiorca zleca firmie zewnętrznej do wykonania gotowego materiału, należy zakwalifikować do kolumny 10 czy kolumny 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów?

– pyta czytelnik.

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określają przepisy rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1037; dalej: rozporządzenie).

Jak wynika z objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów:

- Kolumna 10 „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu.

- Kolumna 11 : „Koszty uboczne zakupu" jest przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze.

- Kolumna 13 „Pozostałe wydatki" jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10–12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o PIT nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów. W kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki, jak: czynsz za lokal, opłaty za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia. Określenie „w szczególności" oznacza, że w punkcie tym nie wymieniono wszystkich pozostałych kosztów, które należy wpisać w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W przedstawionym stanie faktycznym zakupione przez przedsiębiorcę usługi cięcia, gięcia oraz walcowania nabytych wcześniej rur stają się główną substancją (budulcem, elementem) gotowego wyrobu i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości. Zatem wydatki poniesione na przedmiotowe usługi należy zaewidencjonować w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów „Zakup materiałów oraz towarów handlowych wg cen zakupu" (por. interpretację Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 5 stycznia 2016 r., ITPB1/4511-1061/ 15/DP).

Przykład

Przedsiębiorca nabył od firmy A usługi cięcia rur wykonane 25 lutego 2016 r. i udokumentowane fakturą (nr 567/2016) z tego samego dnia. Faktura opiewała na kwotę 12 300 zł, w tym 2300 zł VAT, który został przez przedsiębiorcę w całości odliczony.

Uwaga! Numerem wpisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, tj. „128/02/2016" należy oznaczyć dowód będący podstawą zapisu, czyli fakturę nr 567/2016 z 25 lutego 2016 r. Przedsiębiorca numeruje wpisy w księdze w podziale na poszczególne miesiące – numerację rozpoczyna od po- czątku miesiąca, a pierwszy wpis w każdym miesiącu jest ozna- czony liczbą porządkową 1.

Autor jest doradcą podatkowym

Definicje z rozporządzenia

Towary to towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze, półwyroby (półfabrykaty), wyroby gotowe, braki i odpady oraz materiały przyjęte od zamawiających do przerobu lub obróbki, z tym że:

a) towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym; towarami handlowymi są również produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej (zob. § 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia),

b) materiałami (surowcami) podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania – puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi (zob. § 3 pkt 1 lit. b rozporządzenia),

c) materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości (zob. § 3 pkt 1 lit. c rozporządzenia),

d) wyrobami gotowymi są wyroby własnej produkcji, których proces przerobu został całkowicie zakończony, wykonane usługi, prace naukowo-badawcze, prace projektowe, geodezyjno- -kartograficzne, zakończone roboty, w tym także budowlane (zob. § 3 pkt 1 lit. d rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów).