Aktualizacja: 28.05.2015 05:00 Publikacja: 28.05.2015 05:00
Jeśli nie ma innej możliwości, to czy można udokumentować zakup towarów, np. od rolników indywidualnych, dowodami wewnętrznymi, które wskazują, co, kiedy, ile i za ile zakupiono? Czy taki dokument wystarczy do wpisania kwoty wydatku do księgi przychodów i rozchodów? – pyta czytelnik.
W praktyce często zdarzają się sytuacje, gdy np. podatnik prowadzący działalność gospodarczą jako osoba fizyczna prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów i dokonuje zakupów np. od rolników indywidualnych. Zasadniczo dokumentami, które są podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, są faktury VAT oraz rachunki. Jednak przedsiębiorca nie zawsze ma możliwość uzyskania faktury czy rachunku na udokumentowanie poniesionego przez siebie wydatku.
Nowoczesne technologie działają szybko i efektywnie. Ale w świecie księgowości są problemy, które musi rozwiązać człowiek.
Ustawa o VAT już nie będzie modyfikowana pod kątem e-faktur. Eksperci radzą, aby szykować się na nowe rozwiązania.
Duże firmy zdają sobie sprawę z rewolucji, jaką przyniesie KSeF, ale niewiele z nich podjęło już przygotowania organizacyjne – wynika z ankiety kancelarii ID Advisory.
Od 1 lipca 2024 r. firmy będą musiały raportować transakcje w centralnej bazie.
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Opracowany przez Polską Agencję Nadzoru Audytowego poradnik dla członków rad nadzorczych ma pomagać we współpracy z biegłym rewidentem, choć może wprowadzać w błąd.
Wycenie podlegają składniki rzeczowych aktywów obrotowych, które utraciły wartość użytkową lub handlową, a także ich zapasy, zarówno w ilości przydatnej gospodarczo, jak i przekraczającej potrzeby gospodarcze uznane za normalne.
Za brak sporządzenia sprawozdania albo przedstawienie w nim nierzetelnych danych prezesowi może grozić grzywna lub więzienie. Może też zapłacić spółce odszkodowanie.
Odszkodowanie za zniszczony towar trzeba zaksięgować w podatkowej księdze. Nie trzeba w niej natomiast wpisywać kwot otrzymanych za rozbity samochód ciężarowy oraz naczepę i wydatkowanych na naprawę lub zakup nowych takich samych środków trwałych.
Zarówno niewielkie firmy z grupy MŚP, jak i duże przedsiębiorstwa oraz międzynarodowe korporacje są zobowiązane dbać o dokumenty księgowe, w szczególności nadzorować, aby były prawidłowo przechowywane.
Na przełomie roku przedsiębiorcy mają do wykonania wiele zadań, przede wszystkim księgowych. Jest to także czas na podsumowania i na podjęcie działań, które mogą usprawnić funkcjonowanie firmy.
W przyszłym roku dodatek podatkowo-rachunkowy zmieni tytuł i pojawią się w nim nowe stałe rubryki, m.in. poradnik dla biur rachunkowych, poradnik dla małej firmy oraz porady ekspertów.
Procedura ustalania odpisu aktualizującego wycenę aktywów spowodowanego utratą przez nie wartości obejmuje m.in. ustalenie takiego odpisu w odniesieniu do aktywów wypracowujących korzyści ekonomiczne pojedynczo.
Nowe obowiązki dotyczące prowadzenia ksiąg przy użyciu programów komputerowych i przesyłania ich organowi podatkowemu w formie plików elektronicznych (JPK) zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. i na początek obejmą największych podatników CIT.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas