Minister finansów przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. O tym, że jest niedostosowane do ostatnich zmian w ustawie o PIT, pisaliśmy już w „Rz" z 19 grudnia 2012 r. Już wtedy resort finansów zapowiadał nowelizację przepisów. Wygląda na to, że w końcu się uda.

Przypomnijmy, że od 1 stycznia przedsiębiorca, który nie ureguluje kwoty wynikającej z faktury (albo innego dokumentu) w ciągu 30 dni od terminu płatności, musi zmniejszyć swoje koszty. Jeśli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, pomniejszenia dokonuje z upływem 90 dni od zaliczenia tej kwoty do kosztów.

Problem jednak w tym, że rozporządzenie o podatkowej księdze nie daje podstaw do zmniejszania kosztów (ani ich późniejszego zwiększania po uregulowaniu należności). Żaden z dowodów księgowych określonych w rozporządzeniu nie nadaje się bowiem do zastosowania w takiej sytuacji.

Co proponuje minister finansów? Nowy dokument będący dowodem zmniejszenia kosztów.

Koszty pomniejszymy zapisem ze znakiem minus lub na czerwono

Powinien zawierać przynajmniej:

• datę wystawienia oraz miesiąc, w którym następuje pomniejszenie kosztów,

• wskazanie faktury (rachunku, umowy albo innego dokumentu), stanowiącego podstawę zmniejszenia kosztów,

• kwotę pomniejszenia,

• podpis osoby sporządzającej dokument.

Podobne elementy powinien mieć dowód księgowy, na podstawie którego powiększamy koszty (po uregulowaniu należności).

Co istotne, zapis zmniejszający koszty powinien być wprowadzony do księgi ze znakiem minus lub kolorem czerwonym.

Kolejna ważna zmiana dotyczy zasad wyliczania dochodu w firmach sporządzających remanent. Wykazujemy w nim zaksięgowane wcześniej towary, których nie udało się sprzedać. Zmniejszają one koszty uzyskania przychodów (co wpływa na wysokość dochodu). Zgodnie z obowiązującymi od 1 stycznia regulacjami mogą one jednak zostać już wcześniej wyrzucone z kosztów (z powodu niezapłacenia należności kontrahentowi). Jest więc niebezpieczeństwo, że przedsiębiorca, który będzie chciał postępować zgodnie z przepisami, dwa razy pomniejszy te same koszty.

Minister finansów chce temu zapobiec. Proponuje, aby wartość remanentu pomniejszać o towary już wcześniej wykreślone z kosztów.

– To powinno wypełnić powstałą po 1 stycznia lukę w przepisach – mówi Janusz Menkina, właściciel biura rachunkowego. – Warto jednak, aby minister finansów doprecyzował niektóre zapisy, np. mówiący o tym, że nie można korygować wartości remanentu, jeśli przed jego sporządzeniem przedsiębiorca zwiększył uprzednio pomniejszone koszty. Obecna treść nowelizacji sugeruje, że każdy przypadek zwiększenia kosztów (nawet częściowego) uniemożliwia pomniejszenie remanentu (a przecież nie o to chyba chodzi projektodawcy).

W nowelizacji znajdziemy też przepisy dostosowujące do nowych zasad wystawiania faktur oraz związane ze stosowaniem identyfikatora podatkowego (NIP albo PESEL).

Nowe przepisy będą stosowane do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2013 r.

etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe