[b]Rz: Załóżmy najprostszą sytuację. Firma prowadząca księgi rachunkowe zamawia w listopadzie prenumeratę czasopisma na przyszły rok. Kiedy może zaliczyć wydatek do podatkowych kosztów?[/b]
[b]Hanna Kozłowska[/b]: Sytuacja tylko z pozoru jest prosta.
Z interpretacji fiskusa wynika bowiem, że są tu możliwe trzy albo nawet cztery rozwiązania.
Pierwszy wariant to zaliczenie wydatku do kosztów w dniu poniesienia. Jest to dzień, w którym ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury. Tak wynika z art. 15 ust. 4e [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ECD008260829B43A64FE16C92B31CD14?id=115893]ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT)[/link], ale ten przepis też jest różnie interpretowany.
Część urzędów się zgadza, że wydatek można uznać za koszt podatkowy w dacie, pod jaką go zaksięgowano. W naszym przykładzie byłby więc odliczony w listopadzie (jeśli w tym miesiącu została wystawiona faktura).
Znany jest także pogląd, że decyduje data wprowadzenia transakcji do księgi. A to się dzieje z reguły z opóźnieniem, np. w następnym miesiącu.
Jak więc widać, problemy są już przy określaniu dnia poniesienia kosztu. Wydaje się jednak, że prawidłowe jest odliczenie kosztu w dacie, pod którą został ujęty w księgach.
Moim zdaniem w wypadku prenumeraty na przyszły rok takie rozliczenie wydatku byłoby niezgodne z prawem bilansowym.
[b]Dlaczego?[/b]
Koszty trzeba bowiem przyporządkować do roku, którego dotyczą. Czyli do tego, na który jest wykupiona prenumerata.
Tu pojawia się kolejne pytanie: czy można je rozliczyć jednorazowo w styczniu, czy też trzeba rozkładać po 1/12 na cały rok?
Finansowo wyjdzie na to samo, bo podatek dochodowy rozlicza się rocznie. Ale bezpieczniejsze wydaje się rozłożenie kosztu na 12 miesiecy. Przedsiębiorca nie ryzykuje bowiem, że urząd zarzuci mu zaniżenie miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy.
[b]A jeśli przedsiębiorstwo w polityce rachunkowości przyjmie, że może taki wydatek rozliczyć jednorazowo?[/b]
Jeśli z polityki rachunkowości wynika, że taki wydatek nie jest tzw. kosztem istotnym (bo nie przekracza określonego pułapu), to ujmuje go w księgach handlowych jednorazowo.
Wprawdzie przepisy podatkowe nic nie mówią o istotności wydatku, ale wydaje się, że urząd powinien w takiej sytuacji zaakceptować rozliczenie go w całości w kosztach uzyskania przychodów. Wracamy bowiem do definicji dnia poniesienia kosztu z art. 15 ust. 4e ustawy o CIT – jest to dzień, w którym ujęto koszt w księgach rachunkowych.
W praktyce firmy najczęściej rozbijają wydatek na prenumeratę na części (z reguły na 12 miesięcy).
Niestety, w tej sprawie trudno o jednoznaczne rozstrzygnięcie, które nie rodziłoby ryzyka sporu z organami podatkowymi.
[i]z Hanną Kozłowską, biegłym rewidentem i doradcą podatkowym w Kancelarii Doradców i Audytorów rozmawiał Przemysław Wojtasik[/i]