Aktualizacja: 06.06.2018 06:50 Publikacja: 06.06.2018 06:50
Foto: 123RF
Zastaw polega na zabezpieczeniu wierzytelności pieniężnych (wyrażonych w walucie polskiej lub obcej) w ten sposób, że wierzyciel będzie mógł dochodzić ich zaspokojenia z rzeczy ruchomej lub zbywalnego prawa majątkowego (por. art. 306 § 1 i art. 327 kodeksu cywilnego; dalej: k.c.). Specyficzną kategorię zastawu stanowi zastaw rejestrowy. Do jego ustanowienia wymagana jest umowa o ustanowienie tego zastawu (umowa zastawnicza) między osobą uprawnioną do rozporządzania przedmiotem zastawu (zastawcą; może nim być dłużnik lub osoba trzecia), a wierzycielem (zastawnikiem) oraz wpis do rejestru zastawów, prowadzonego przez sądy rejonowe (sądy gospodarcze) (art. 2 ust. 1 ustawy o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów). Umowa zastawnicza może zawierać zastrzeżenie, przez które zastawca zobowiązuje się względem zastawnika, że przed wygaśnięciem zastawu rejestrowego nie dokona zbycia lub obciążenia przedmiotu zastawu. Zastawem rejestrowym można obciążyć: rzeczy oznaczone co do tożsamości lub co do gatunku (pod warunkiem, że w umowie zastawniczej określona zostanie ich ilość oraz sposób wyodrębnienia od innych rzeczy tego samego gatunku), zbiór rzeczy ruchomych lub praw, stanowiący całość gospodarczą, wierzytelności, prawa na dobrach niematerialnych, prawa z papierów wartościowych, prawa z instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi.
Nowoczesne technologie działają szybko i efektywnie. Ale w świecie księgowości są problemy, które musi rozwiązać człowiek.
Ustawa o VAT już nie będzie modyfikowana pod kątem e-faktur. Eksperci radzą, aby szykować się na nowe rozwiązania.
Duże firmy zdają sobie sprawę z rewolucji, jaką przyniesie KSeF, ale niewiele z nich podjęło już przygotowania organizacyjne – wynika z ankiety kancelarii ID Advisory.
Od 1 lipca 2024 r. firmy będą musiały raportować transakcje w centralnej bazie.
Opracowany przez Polską Agencję Nadzoru Audytowego poradnik dla członków rad nadzorczych ma pomagać we współpracy z biegłym rewidentem, choć może wprowadzać w błąd.
Odszkodowanie za zniszczony towar trzeba zaksięgować w podatkowej księdze. Nie trzeba w niej natomiast wpisywać kwot otrzymanych za rozbity samochód ciężarowy oraz naczepę i wydatkowanych na naprawę lub zakup nowych takich samych środków trwałych.
Zarówno niewielkie firmy z grupy MŚP, jak i duże przedsiębiorstwa oraz międzynarodowe korporacje są zobowiązane dbać o dokumenty księgowe, w szczególności nadzorować, aby były prawidłowo przechowywane.
Na przełomie roku przedsiębiorcy mają do wykonania wiele zadań, przede wszystkim księgowych. Jest to także czas na podsumowania i na podjęcie działań, które mogą usprawnić funkcjonowanie firmy.
W przyszłym roku dodatek podatkowo-rachunkowy zmieni tytuł i pojawią się w nim nowe stałe rubryki, m.in. poradnik dla biur rachunkowych, poradnik dla małej firmy oraz porady ekspertów.
Procedura ustalania odpisu aktualizującego wycenę aktywów spowodowanego utratą przez nie wartości obejmuje m.in. ustalenie takiego odpisu w odniesieniu do aktywów wypracowujących korzyści ekonomiczne pojedynczo.
Nowe obowiązki dotyczące prowadzenia ksiąg przy użyciu programów komputerowych i przesyłania ich organowi podatkowemu w formie plików elektronicznych (JPK) zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. i na początek obejmą największych podatników CIT.
Firma audytorska oraz badana jednostka mają ten sam cel – sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnego z przepisami i wydanie sprawozdania z badania zawierającego opinię bez zastrzeżeń. Zgodna współpraca pozwoli ten cel osiągnąć.
Jednym z warunków prawidłowego sporządzenia sprawozdania finansowego jest potwierdzenie, że transakcje odbywają się na warunkach rynkowych. Aby móc złożyć taką deklarację, należy wcześniej przygotować rzetelną analizę porównawczą.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas