Od lipca przyszłego roku firmy, które prowadzą księgi w formie elektronicznej, będą musiały na żądanie fiskusa przekazywać dokumentację w nowym standardzie (tzw. jednolity plik kontrolny). Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie „Rzeczpospolitej" uspokaja, że nowe obowiązki nie dotyczą wcześniejszych rozliczeń.
Skarbówka nie zażąda więc dokumentów w nowym formacie za okresy rozliczeniowe sprzed 1 lipca 2016 r.
Ministerstwo przypomina też, że obowiązek przekazania całości lub części ksiąg oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych zostanie wprowadzony w tej dacie tylko dla dużych firm. Dla pozostałych dopiero od 1 lipca 2018 r. Przez te dwa lata mogą, ale nie muszą przekazywać dokumentacji w nowym formacie.
Jak jednak pisaliśmy w „Rzeczpospolitej" z 19 października, minister finansów nie wydał jeszcze rozporządzenia określającego parametry techniczne jednolitego pliku kontrolnego. A wdrożenie tego rozwiązania w firmach nie będzie łatwym zadaniem. Trzeba bowiem dostosować nowy system do potrzeb konkretnych przedsiębiorstw.