Reklama

W czasie badania biegły sprawdzi, jak przeprowadzono inwentaryzację

Znaczenie obserwacji i badania inwentaryzacji dla potwierdzenia istnienia zapasów jest sprawą kluczową dla badania sprawozdania finansowego jednostki, w której bilansie zapasy stanowią pozycję istotną.

Publikacja: 25.02.2015 01:00

Beata Dzierżanowska

Beata Dzierżanowska

Foto: Rzeczpospolita

W spółkach produkcyjno- -handlowych kwestia istnienia czy przydatności zapasów jest niezwykle istotna i może decydować na przykład o możliwości funkcjonowania danej spółki na rynku. Już sama obserwacja tego, w jaki sposób w jednostce zapasy są składowane (np. czy są uporządkowane), może spowodować, że biegły rewident uzna ryzyko braku sprawnego funkcjonowania kontroli w jednostce za wyższe lub niższe.

Wysokość różnic inwentaryzacyjnych, a więc różnic między stanem ustalonym z natury a wynikającym z ksiąg (ewidencji), świadczy przede wszystkim o skuteczności działania w jednostce systemu ewidencji i kontroli. Jeżeli bowiem różnice są znaczne, to można wysnuć wniosek, że sposób bieżącej kontroli i ewidencji obrotów zapasami pozostawia wiele do życzenia, stawiając pod znakiem zapytania jego skuteczność, a więc i opłacalność. Z kolei uzyskanie rekompensaty za niedobory uznane za zawinione jest utrudnione i mocno kłopotliwe.

Pozostało jeszcze 80% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Rachunkowość
WSKAŻNIKI I STAWKI. 1-7 czerwca 2025.
Rachunkowość
KSeF będzie wciąż dopuszczał faktury papierowe. Jest projekt ustawy
Rachunkowość
Nadchodzi rewolucja dla firm. Resort finansów pokazał „mapę drogową”
Rachunkowość
Sztuczna inteligencja nie zastąpi księgowych
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Rachunkowość
Testy systemu e-Faktur czas zacząć
Reklama
Reklama