Resort przedstawił stanowisko w sprawie ułatwień dla stowarzyszeń w odpowiedzi na interpelację poselską nr 10 010.
Jeden z posłów zwrócił uwagę, że stowarzyszenia, fundacje i organizacje dobroczynne muszą zarezerwować co najmniej 7 tys. zł rocznie na prowadzenie księgowości, podczas gdy przychody większości z nich nie przekraczają 10–20 tys. zł w ciągu roku.
Resort odpowiedział, że wymóg prowadzenia ksiąg rachunkowych ma na celu rzetelne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej danego stowarzyszenia. Pozwala to monitorować pozyskiwane i wydatkowane środki, w szczególności z darowizn, dotacji czy zbiórek publicznych. Do najważniejszych funkcji rachunkowości należy bowiem informacyjna i kontrolna, co służy m.in. podmiotom wspierającym działalność stowarzyszeń i państwowym organom nadzorującym. Dlatego to stowarzyszenia powinny być szczególnie zainteresowane zapewnieniem pełnej przejrzystości swoich działań.
Ministerstwo wskazuje jednak, że 23 marca 2012 r. została opublikowana dyrektywa 2012/6/EU w sprawie rocznych sprawozdań finansowych tzw. mikropodmiotów (DzUrz UE L nr 81). Przepisy te dają państwom członkowskim możliwość wprowadzenia uproszczeń w sprawozdawczości finansowej mikropodmiotów. Do tej kategorii zalicza się spółki akcyjne, spółki z o.o. i komandytowo-akcyjne, które na dzień bilansowy nie przekroczyły dwóch z trzech limitów:
20 tys. zł roczne przychody większości stowarzyszeń nie przekraczają tej kwoty (dane MPiPS)
Wiceminister Maciej Grabowski poinformował, że rozważa możliwość wykorzystania proponowanych przez prawo europejskie ułatwień także w stosunku do stowarzyszeń nieprowadzących działalności gospodarczej.
– Dyrektywa UE pozwala na wprowadzenie ułatwień idących znacznie dalej, niż przewidują teraz przepisy krajowe. Przewidziane w niej progi są na tyle wysokie, że większość stowarzyszeń mogłaby skorzystać z uproszczeń, zwłaszcza że średnie przychody organizacji pożytku publicznego wynoszą 17–20 tys. zł rocznie, według danych resortu pracy i polityki społecznej. Teraz wszystko zależy od decyzji ministerstwa – mówi Filip Siwek, doradca podatkowy w kancelarii Skoczyński Wachowiak Strykowski.
Dodaje, że uproszczenia mają dotyczyć liczby rubryk. Nie zmieni się tzw. zasada podwójnego zapisu, na której zachowaniu zależało ministerstwu.