Ministerstwo Finansów przygotowało założenia do projektu nowelizacji ustawy o biegłych rewidentach.
– Do propozycji pozytywnych zaliczam uzupełnienie definicji usług poświadczających jako czynności zastrzeżonych dla biegłych rewidentów, wzmocnienie warunków niezależności dla członków Komisji Nadzoru Audytowego oraz wycofanie się Ministerstwa Finansów z prób ograniczania wykonywania zawodu dla pracowników naukowo-dydaktycznych – ocenia Mariusz Andrzejewski, biegły rewident z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. – Za niepotrzebne i niekorzystne uznaję propozycje wzmacniające pozycję ministra finansów oraz KNA. Chodzi m.in. o to, że komisja będzie mogła żądać podjęcia przez organy Krajowej Izby Biegłych Rewidentów uchwał w sprawach, które sama uzna za stosowne – podkreśla.
– Izba podjęła decyzję o powołaniu specjalnego zespołu do zaopiniowania projektu. Opinia ta będzie przedmiotem obrad na najbliższym posiedzeniu. Wtedy ustosunkujemy się do konkretnych propozycji – komentuje prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów Adam Kęsik.
– Za istotną należy uznać propozycję umożliwiającą wykonywanie zawodu każdemu biegłemu rewidentowi na podstawie umowy cywilnoprawnej. Inna ważna zmiana: KNA w uzasadnionych wypadkach może żądać zwołania nadzwyczajnego zjazdu KIBR. Co ciekawe, zjazd uzyskuje zwiększone uprawnienia w gospodarowaniu finansami. Jest też propozycja powrotu do dwuinstancyjności sądu dyscyplinarnego – dodaje Władysław Fałowski, skarbnik KIBR, członek zespołu opiniującego.
Niektórzy mają jednak obawy co do badania sprawozdań na podstawie umowy cywilnej. Może to prowadzić do zawierania umów z biegłymi zatrudnionymi w spółkach jako główni księgowi, członkowie zarządu, aby badali sprawozdania zaprzyjaźnionych firm. Obawy dotyczą też odpowiedzialności podmiotów upra-wnionych do badania. Odpowiedzialność cywilną, dyscyplinarną i karną ponosił będzie wyłącznie biegły rewident wykonujący badanie, a nie podmiot uprawniony i biegły je weryfikujący. Faktycznie czynności rewizji wykonują często studenci zatrudniani przez podmioty uprawnione i inne osoby bez uprawnień. Jeśli kontrolę nad nimi będzie sprawował biegły rewident na umowie cywilnej, to w razie kłopotów z opinią nie podmiot uprawniony będzie miał kłopoty, ale ten biegły.
Opinia:
Krzysztof Burnos, prezes zarządu firmy audytorskiej Elma-Polaudit
Niestety, w projekcie brak jakichkolwiek pozytywnych zmian likwidujących bariery oraz ułatwiających funkcjonowanie tysięcy małych firm audytorskich, które świadczą profesjonalne usługi rewizyjne i księgowe dla sektora małych i średnich firm. Obserwujemy proces rozszerzania administracyjnego nadzoru i kontroli poza badanie sprawozdania finansowego. Projekt potwierdza, że biegły rewident jest dzisiaj jedynym zawodem zaufania publicznego podlegającym silnej i stale rosnącej ingerencji państwa. Propozycje zmian skupione są raczej na poszerzaniu kompetencji Ministerstwa Finansów. W składzie 19-osobowej komisji egzaminacyjnej ustawowo zapewniono miejsce tylko czterem przedstawicielom akademickim i aż siedmiu pracownikom MF.
Etap legislacyjny:
- do uzgodnień zewnętrznych i konsultacji społecznych
Więcej informacji o biegłych rewidentach w serwisie: księgowi i biegli rewidenci