Największym wyzwaniem dla polskiego biznesu w 2025 r. będzie niepewność ekonomiczna potęgowana zmienną sytuacją geopolityczną i jej wpływem na łańcuchy dostaw – wynika z trzeciej edycji badań „Nowoczesny CFO w transformującej się firmie”, przygotowanego przez KPMG w Polsce i firmę ACCA. Dzienniki „Parkiet” i „Rzeczpospolita” opisują je jako pierwsze.

– Środowisko biznesowe staje się coraz bardziej złożone. W obliczu niestabilności gospodarczej i rosnących kosztów kapitału zarządzający finansami będą musieli podjąć działania mające na celu zwiększenie elastyczności i odporności swoich firm – komentuje Iwona Galbierz-Sztrauch, partner i szef działu usług finansowych w KPMG w Polsce.

Foto: Paweł Krupecki

Czytaj więcej

Inwestorzy wierzą, że konflikt Iranu z Izraelem się już nie zaostrzy

Jakie są szanse dla biznesu w 2025 r.

Jakie to działania? Ze wskazań dyrektorów finansowych wynika, że największych szans do rozwoju w 2025 r. upatrują oni w cyfryzacji i automatyzacji procesów finansowych, szeroko pojętej transformacji biznesowej, wdrożeniu wymogów ESG w strategię firmy, a także wdrożeniu narzędzi do zaawansowanej analizy danych.

– Technologie cyfrowe zmieniają oblicze pracy finansistów. Narzędzia, takie jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe czy zaawansowana analiza danych, umożliwiają efektywniejsze zarządzanie finansami i podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym – podkreśla Agnieszka Jarosz, dyrektor zarządzająca ACCA w Europie Wschodniej i Północnej.

Jednocześnie z badania wynika, że o ile automatyzacja procesów finansowych w polskich firmach jest w miarę zaawansowana, o tyle do pełnego wdrożenia generatywnej AI biznes podchodzi dosyć ostrożnie.

Czytaj więcej

Prof. dr hab. Andrzej K. Koźmiński: Gry technologiczne

Ile polskich firm wykorzystuje AI

Obecnie tylko 7 proc. organizacji korzysta ze sztucznej inteligencji w szerokim zakresie w swoich procesach finansowych, a 29 proc. dopiero zaczyna stawiać tu pierwsze kroki. Z kolei kolejne 43 proc. na razie nie korzysta z AI, ale planuje to robić (co piąta zaś firma w ogóle nie planuje wdrożyć tej technologii).

– To wyraźny sygnał, że sztuczna inteligencja będzie kluczowym czynnikiem kształtującym konkurencyjność i efektywność operacyjną w nadchodzących latach. Firmy, które wdrożą te technologie szybciej, zyskają przewagę na zmieniającym się rynku – ocenia Leszek Ortyński, dyrektor ds. data science i AI w KPMG w Polsce.

Według ankietowanych CFO najważniejsze potencjalne obszary wykorzystania AI to modele planowania finansowego, analiza predykcyjna, zarządzanie ryzykiem, automatyzacja procesów czy wykrywania nietypowych wzorców, błędów czy oszustw. Najistotniejsze zaś dostrzegane korzyści to zwiększenie dokładności i wielowymiarowości analizy danych, a w związku z tym szybsze podejmowanie decyzji i redukcja kosztów.

Czy wdrożenie AI w firmie to dobra inwestycja

– Z drugiej strony nasze badania pokazują, że mimo ogromnego potencjału wykorzystania sztucznej inteligencji firmy wciąż stoją przed wieloma wyzwaniami – zaznacza Iwona Galbierz-Sztrauch.

Wśród obaw i wyzwań jako kluczowe dyrektorzy finansowi wskazują ryzyko błędów algorytmicznych, bo skuteczność AI w dużej mierze zależy właśnie od precyzji działania algorytmów. Do tego istotny jest brak wykwalifikowanych pod tym względem pracowników, prywatność danych, w także koszty wdrażania, co pokazuje, że firmy muszą dokładnie rozważyć budżet i potencjalne zwroty z inwestycji w sztuczną inteligencję.

Czytaj więcej

Michał Targiel, partner PwC Polska: Inwestycje w AI warunkiem przetrwania

Jeśli chodzi o szeroko pojętą automatyzację procesów finansowych (rozumianych jako wdrożenie takich technologii, jak blockchain, chmura obliczeniowa i inne nowoczesne rozwiązania), CFO ich największy potencjał widzą w obszarze fakturowania, obsługi płatności i księgowości, raportowania i budżetowania oraz w procesie zakupu usługi lub towaru – od zamówienia do zapłaty. Najmniejszy zaś w obszarze pozyskiwania danych, w podatkach (m.in. ze względu na zmienność i poziom skomplikowania przepisów) oraz rekoncyliacji.

Gdzie cięcia kosztów w firmach w 2025 r.

Ciekawe są też opinie CFO dotyczące wymogów ESG i raportowania niefinansowego. Chociaż przepisy unijne stają się coraz bardziej rygorystyczne w tym względzie, 42 proc. firm w Polsce nie raportuje ani nawet nie monitoruje jeszcze wskaźników niefinansowych. Ponadto rozwiązania dotyczące monitorowania i raportowania ESG wdrażają lub planują wdrożyć jedynie te firmy, które są lub będą objęte odpowiednią unijną dyrektywą. Dodatkowo w tej grupie firm czterech na dziesięciu ankietowanych wskazało, że problemy z transparentnością i dokładnością danych są znaczącym wyzwaniem w tym procesie.

Czytaj więcej

Fala bankructw na świecie. Zagrożone budownictwo

Na koniec trzeba podkreślić, że około połowa badanych dyrektorów finansowych planuje w 2025 r. utrzymać poziom kosztów operacyjnych na poziomie zbliżonym do 2024 r. Z kolei 25 proc. zamierza je zwiększyć, zaś 24 proc. planuje ich redukcję. CFO wskazali, że cięcia te będą dotyczyć w największym stopniu takich obszarów, jak finanse, produkcja i koszty energii, IT i marketing, koszty kadrowe oraz sieci sprzedaży.

To, że większość firm nie planuje wzrostu wydatków i kosztów, jest zrozumiałe w obliczu niepewności rynkowej. Z drugiej strony, jak wskazuje Iwona Galbierz-Sztrauch, może to sugerować ostrożność w podejmowaniu nowych inicjatyw, również w zakresie zwiększenia poziomu inwestycji w technologie.