Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie są kluczowe elementy szkoleń z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)?
  • Jakie wyróżniki mają szkolenia stacjonarne oraz zdalne?
  • Jakie są specyficzne potrzeby w zakresie KSeF dla samorządów i rolników?
  • Kiedy będą dostępne nowe wersje środowiska do testowego wystawiania faktur?
  • Jakie kroki można podjąć, aby uzyskać uprawnienia do testowego wystawiania faktur?
  • Jak KSeF przyczyni się do uszczelnienia systemu VAT w przyszłości?

Środa 24 września będzie pierwszą z ośmiu kolejnych „Śród z KSeF”. Tak Krajowa Administracja Skarbowa określiła cykl cotygodniowych szkoleń poświęconych Krajowemu Systemowi e-Faktur. Będą się one odbywały zarówno zdalnie, jak też stacjonarnie. Ta tradycyjna forma szkoleń ma być organizowana przez lokalne urzędy skarbowe. Jak można się przekonać z zapowiedzi na stronach internetowych poszczególnych izb skarbowych – szkolenia stacjonarne będą dostępne tylko dla ograniczonej liczby osób.

Szkolenia z KSeF dla samorządów, rolników i małych firm

W poszczególnych etapach szkolenia będą zawarte m.in. informacje o tym, jak będzie wyglądało nadawanie uprawnień do korzystania z KSeF oraz o sposobach wystawiania i otrzymywania faktur. Omówiona zostanie też specyfika systemu dla samorządów terytorialnych i rolników ryczałtowych. Aż trzy z ośmiu modułów szkoleń będą poświęcone bezpłatnym narzędziom KSeF dla małych podatników.

Szczegółowe informacje o szkoleniach można odnaleźć na stronie internetowej ksef.podatki.gov.pl w zakładce „Środy z KSeF”, a także na stronach internetowych poszczególnych izb skarbowych. Wynika z nich, że szkolenia online będą się odbywały w każdą środę po dwa razy – przed południem i po południu.

Reklama
Reklama

Jak twierdzą eksperci pytani przez „Rzeczpospolitą”, dokształcanie w KAS będzie cenne, ale nie warto poprzestawać na teorii. Trzeba próbować testów praktycznych, ale w najbliższych dniach będzie to jednak utrudnione. Ministerstwo Finansów z początkiem września wyłączyło możliwość testowego wystawiania faktur i przez najbliższe dni nie będzie można sprawdzać wiedzy w praktyce. Nowa wersja tzw. środowiska przedprodukcyjnego zostanie uruchomiona 15 października, aczkolwiek, aby mieć dostęp do testów, wymagane jest uprzednie zgłoszenie do władz skarbowych. Wprawdzie od 30 września będą możliwe też testy w tzw. środowisku testowym, bez upoważnienia od KAS, ale będzie to jedynie uproszczona wersja.

– Nie warto czekać. Nawet przed 15 października można wystąpić do swojego urzędu skarbowego z zawiadomieniem na formularzu ZAF-FA, by otrzymać uprawnienia do wystawiania faktur „na próbę” – tłumaczy Piotr Gzik, dyrektor ds. informatyki w firmie doradczej ASB Poland. Dodaje, że choć zwykle o takie uprawnienie występuje jedna osoba z firmy, to po zalogowaniu się do systemu może nadać uprawnienia do wystawiania i odbierania testowych faktur także innym pracownikom swojego przedsiębiorstwa. – Gdy zatem np. prezes firmy otrzyma takie uprawnienia od władz skarbowych, to potem może je udostępnić np. dyrektorowi finansowemu, księgowym czy szefom działów zakupów i sprzedaży – tłumaczy ekspert.

KSeF wystartuje 1 lutego i uszczelni system VAT

Przypomnijmy, że Krajowy System e-Faktur zostanie uruchomiony 1 lutego 2026 r. Wtedy to podatnicy VAT o obrotach przekraczających 200 mln zł będą musieli wystawiać faktury wyłącznie w nowym systemie. Wprawdzie mniejsze firmy będą miały ten obowiązek dopiero od 1 kwietnia, ale w praktyce dostosowanie do systemu będzie konieczne, aby odebrać fakturę od partnerów handlowych będących dużymi firmami (np. dostawców prądu czy paliw do samochodów).

Wdrożenie tego systemu będzie służyło m.in. uszczelnieniu systemu poboru VAT. Administracja skarbowa będzie miała bowiem wgląd w każdą fakturę dokumentującą transakcje gospodarcze już w momencie jej wystawienia. Ministerstwo Finansów szacuje, że tylko w 2026 roku przełoży się to na dodatkowe 1,65 mld zł wpływów budżetowych z tego podatku.

Opinia dla "Rzeczpospolitej"
Agnieszka Smolińska-Wiśnioch, doradczyni podatkowa, partnerka w KPMG

Szkolenia z KSeF przeprowadzane przez administrację skarbową mogą być dobrą okazją do zadania pytań np. o opcję wystawiania faktur w trybie „offline24”. Zasadniczo ten tryb przewidziano na wypadek zdarzeń powodujących niemożność wystawienia faktury po stronie wystawcy. Jednak np. w handlu detalicznym w różnych sytuacjach może się zdarzyć, że klient zażąda faktury, a jedynym sposobem na jej szybkie udostępnienie będzie wystawienie faktury w trybie offline24. I to nawet w sytuacjach, gdy nie nastąpi żadna awaria. W takim scenariuszu polski przedsiębiorca na miejscu otrzyma „potwierdzenie transakcji”, a fakturę w KSeF. Początkowo taki sposób dokumentowania transakcji może budzić szereg obaw po stronie nabywców, przyzwyczajonych do otrzymywania faktury na miejscu – w sklepie czy na stacji. Wiele wątpliwości może budzić też tzw. samofakturowanie, gdy – po uzgodnieniu ze sprzedawcą – fakturę wystawia nabywca. W praktyce dotychczas akceptacja takiej faktury odbywała się przez „milczącą zgodę” sprzedawcy na wystawiony i dostarczony już przez nabywcę dokument, a teraz nie do końca jest jasne, jak taka akceptacja ma się odbywać. Tymczasem np. w branży motoryzacyjnej taka forma fakturowania jest bardzo popularna.