ZUS przeprowadził w mojej firmie kontrolę. Nie zgadzam się z ustaleniami protokołu i chcę je zakwestionować. W jakim terminie ZUS mi odpowie? Czy wyda decyzję, od której będę mógł się odwołać do sądu? – pyta czytelnik.

Płatnik składek ma prawo w terminie 14 dni od daty otrzymania protokołu złożyć pisemne zastrzeżenia do jego ustaleń, wskazując równocześnie stosowne środki dowodowe. Inspektor kontroli ZUS ma natomiast obowiązek rozpatrzyć zgłoszone zastrzeżenia i w razie potrzeby podjąć dodatkowe czynności kontrolne. O sposobie rozpatrzenia zastrzeżeń płatnika składek informuje się na piśmie. Tak wynika wprost z art. 91 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Ustawa ta nie określa terminu, w jakim inspektor zobowiązany jest rozpatrzyć zgłoszone zastrzeżenia. Jednak jej art. 123 odsyła do odpowiedniego stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. Z art. 35 k.p.a. wynika zaś, że sprawy powinny być rozpatrzone bez zbędnej zwłoki. Jeśli konieczne jest postępowanie wyjaśniające, to rozpatrzenie sprawy powinno nastąpić w terminie nie dłuższym niż miesiąc.

Ustalenia pokontrolne zawarte w protokole stanowią podstawę do wydania decyzji administracyjnej. Jeśli zatem płatnik nie postąpi zgodnie z ustaleniami protokołu – w terminie 30 dni od otrzymania protokołu nie złoży dokumentów korygujących lub brakujących – ZUS wydaje decyzję dotyczącą spornych kwestii. Przysługuje od niej odwołanie do sądu za pośrednictwem terenowej jednostki ZUS, która wydała decyzję.

podstawa prawna: art. 91, art. 83, art. 123 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 1442 ze zm.)

podstawa prawna: art. 35 ustawy  z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 267 ze zm.)