Ustawa o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU Nr 291, poz. 1706) może być niezgodna z art. 123 ust 1 i art. 2 Konstytucji RP. Tak uznała grupa posłów, składając do Trybunału wniosek o ustalenie czy pilny tryb legislacyjny jest konstytucyjny.

Według Konstytucji RP Rada Ministrów może zastosować do uchwalonego projektu ustawy tryb szczególny. Wyjątek stanowią tu m. in. projekty przepisów podatkowych. W trybie przyspieszonym nie można uchwalać przepisów dotyczących wyborów prezydenckich, do Sejmu i Senatu, czy organów samorządu terytorialnego, przepisów o ustroju i właściwości władz publicznych oraz kodeksów.

Ustawa o zmianie ustawy ubezpieczeń społecznych, której dotyczy wniosek została uchwalona w trybie pilnym. Posłowie argumentują, że wpłaty ze składek są podatkiem.

Wnioskodawcy przyjmują, że składki stanowią dochód Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, a Zakład Ubezpieczeń społecznych jest tu jedynie dysponentem tych środków. Ponadto dochody FUS stanowią dochód państwa, przez co należy traktować je jak podatki. Tym samym prace legislacyjne nad ustawą o zmianie ustawy ubezpieczeń społecznych mogą być uchwalane w trybie pilnym.

Tryb szczególny, wyrażony w art. 123 Konstytucji nie powinien być przewidziany dla każdego rodzaju zmian o daninach publicznych, nie tylko podatków – uznaje wnioskodawca. Za niedopuszczalne uważa decyzję Rady Ministrów o procedowaniu nad projektem przez parlament w sposób przyspieszony a akt normatywny w związku z tym jest nie może być zgodny z konstytucją.

W wniosku grupa posłów wskazuje również, że na zbyt krótki okres vacatio legis. Czas na wejście w życie ustawy dotyczący daniny rozliczanej w cyklu rocznym w rozumieniu wnioskodawcy stanowi naruszenie konstytucji. Działanie ustawodawcy w ten sposób uważa za chaotyczne i wprowadzające niepewność co do wysokości obciążeń uiszczanych danin. Stanowią niebezpieczeństwo dla zaufania do państwa i prawa przez nie stanowionego, naruszają bezpieczeństwo prawne i zabezpieczenie interesów będących w toku.

Rozprawa odbędzie się 15 lipca 2013 r. pod przewodnictwem prezesa TK Andrzeja Rzeplińskiego.