Wczoraj wszedł w życie nowy statut Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, przywracający nazwę dyrektorów oddziałów ZUS.
Nowy statut został wprowadzony rozporządzeniem prezesa Rady Ministrów z 18 lutego 2008 r. (DzU nr 28, poz. 164), które obowiązuje właśnie od wczoraj. Przywraca on dyrektorom oddziałów ZUS prawo do samodzielnego ściągania składek, które utracili wskutek niefortunnej, obowiązującej od 31 lipca ubiegłego roku zmiany statutu zakładu na mocy rozporządzenia z 30 lipca 2007 r. (DzU nr 137, poz. 965). Z dotychczasowych 42 oddziałów ZUS zostało wówczas wyodrębnionych 16 większych wojewódzkich, a na czele pozostałych stanęli kierownicy. Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 4 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji organami egzekucyjnymi są dyrektorzy oddziałów ZUS. A tych przecież formalnie nie było od 31 lipca 2007 r. do 5 marca br.; byli za to dyrektorzy oddziałów wojewódzkich i kierownicy oddziałów. W okresie tym egzekucję zaległych składek powinni zatem prowadzić wyłącznie naczelnicy urzędów skarbowych.