Czy każdy płatnik składek może liczyć na udzielenie przez ZUS pomocy?przy rocznej weryfikacji dokumentacji rozliczeniowej?
Tak, każdy płatnik składek, nawet mała firma zatrudniająca kilku ubezpieczonych, może liczyć na pomoc ZUS w zakresie wyjaśniania błędów popełnionych w złożonych dokumentach rozliczeniowych oraz uzyskać informacje o sposobach ich korekty. Płatnik może przekazać taką prośbę pisemnie do terenowej jednostki organizacyjnej ZUS lub zgłosić ją bezpośrednio w sali obsługi klientów. Może też wysłać zapytanie elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE), wykorzystując formularz kontaktowy zapytania ogólnego dostępny na stronie pue.zus.pl (przycisk „Zadaj pytanie ZUS"). Dodatkowo płatnik może założyć profil na PUE, za pomocą którego będzie miał dostęp do swojego konta w ZUS, w tym zestawienia deklaracji rozliczeniowych oraz dokonanych wpłat. Płatnik składek zatrudniający do 100 ubezpieczonych może również korzystać ?z aplikacji e-Płatnik, w której widoczne są dokumenty rozliczeniowe, złożone przez niego w ZUS. Posiadacz profilu PUE może także upoważnić do wglądu do swojego konta inną osobę fizyczną ?(np. pracownika biura rachunkowego). W tym celu musi przekazać ?do ZUS stosowne pełnomocnictwo.
Natomiast nowa wersja programu Płatnik w przyszłości umożliwi pobranie danych zapisanych na kontach płatnika i ubezpieczonych oraz dokonanie na tej podstawie analizy poprawności dokumentów oraz uaktualnienia kartotek w programie Płatnik.
Czy najnowsza wersja programu Płatnik może pomóc w wygenerowaniu zestawienia informacji o błędach?
Nowa wersja programu Płatnik umożliwia pobranie danych zapisanych na kontach płatnika i ubezpieczonych oraz dokonanie na tej podstawie analizy poprawności dokumentów oraz uaktualnienia kartotek w programie Płatnik.
Jaki jest czas oczekiwania na ZUS-owskie zestawienie?
Czas oczekiwania na udzielenie informacji płatnikowi składek przez ZUS może być uzależniony od jakości przekazanych dokumentów rozliczeniowych oraz liczby ubezpieczonych, za których zostały one złożone. W razie stwierdzenia znacznej ilości nieprawidłowości pracownicy ZUS nawiążą kontakt z płatnikiem oraz wskażą sposób ich skorygowania.
Czy za niedokonanie rocznej weryfikacji dokumentów rozliczeniowych płatnik może zostać ukarany przez ZUS?
Zakład na bieżąco prowadzi postępowania wyjaśniające błędy w dokumentach przekazanych przez płatników składek. Koncentruje się na wyjaśnianiu płatnikom zasad, według których dokumenty ?ubezpieczeniowe, w tym rozliczeniowe, powinny być wypełniane.
Zakładowi zależy przede wszystkim na uświadamianiu płatnikom, ?że jakość danych wykazywanych w dokumentach przekazywanych ?do ZUS istotnie wpływa na jakość danych, które są ewidencjonowane na kontach płatników i ubezpieczonych. ?Te zapisane dane mogą mieć decydujące znaczenie przy ustalaniu prawa oraz wysokości świadczeń ubezpieczonym.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości płatnik składek ma obowiązek we własnym zakresie na bieżąco składać raporty korygujące. Wynika to z art. 41 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Płatnik musi poprawić dokumenty również wtedy, gdy otrzyma ?z ZUS informację o nieprawidłowościach, czy w razie złożenia reklamacji przez ubezpieczonego. Dlatego należy przyjąć, że termin ?wynikający z art. 41 ust. 7 ustawy ma jedynie charakter instrukcyjny, ?a jego przekroczenie nie rodzi żadnych negatywnych skutków, szczególnie że po tym terminie płatnik składek nie traci prawa ?do złożenia dokumentów rozliczeniowych korygujących.
A kiedy płatnik naraża się na ukaranie grzywną do 5 tys. złotych za to, ?że nie wywiązał się ze swoich obowiązków?
Zakład podchodzi z dużą rozwagą do stosowania sankcji z art. 98 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Umożliwia ona ?występowanie do sądu rejonowego z wnioskiem o ukaranie grzywną płatników, którzy nie wywiązują się ze swoich obowiązków. ?Decydując się na podjęcie takich działań, ZUS bierze pod uwagę uporczywość unikanie obowiązków związanych z rozliczaniem i opłacaniem składek. Trudno natomiast ocenić w tych kategoriach niezastosowanie się płatnika do przekazania skorygowanych dokumentów rozliczeniowych za ubiegły rok w terminie do 30 kwietnia roku następnego. Szczególnie gdy płatnik na bieżąco przekazywał korekty tych dokumentów lub może je też przekazać po tej dacie.
— rozmawiała Anna Abramowska