– Media społecznościowe zmieniły sposób, w jaki przedsiębiorstwa komunikują się z klientami. Konsumenci oczekują stałego kontaktu z właścicielami firm – mówi Robert Hoffmann, dyrektor firmy 1&1 Internet. – Z badania przeprowadzonego przez 1&1 wynika, że prawie połowa konsumentów nie skorzystałaby z usług firmy, która nie jest aktywna w mediach społecznościowych.

Gdzie trzeba być

W Polsce największą potęgą w tej branży jest Facebook mający już ponad 11 mln zarejestrowanych użytkowników. – W tym serwisie skupionych jest 283 tys. polskich fanpage'y, a około 50–60 proc. z nich to strony komercyjne – mówi Jan Zając, wspólnik w firmie SmartNet Research & Solutions.

Do żelaznego zestawu serwisów społecznościowych, na których wypada istnieć, dołączyły też YouTube i Twitter. Do użytkowników tych trzech platform kierowane są narzędzia mające wesprzeć mały i średni biznes w świecie social media. Oczywiście nie zastąpią łebskiego administratora prowadzącego dialog z fanami, jednak mogą pomóc rozsądnie zarządzać aktywnością firmy. Co więcej, na narzędzia gotowe, a nie „szyte na miarę", może sobie pozwolić większość małych i średnich firm. Średni koszt miesięczny to kilkadziesiąt złotych.

Aby zaistnieć w mediach społecznościowych, trzeba założyć profil firmy. Pomaga w tym m.in. rozwiązanie 1&1 Centrum Social Media stworzone przez 1&1 Internet, które wykorzystuje treści i materiały graficzne z istniejącego serwisu internetowego firmy, importując je na profil przedsiębiorstwa na Facebooku. Narzędzie to pomaga też w zarządzaniu fanpage'em i profilem firmy na Twitterze dzięki temu, że porządkuje posty i udostępnia jedno okienko do wpisywania treści publikowanych w obu serwisach. Miesięczny koszt dostępu wynosi 39,99 zł (w ramach promocji: 19,99 zł).

W rozbudowaniu prezentacji oferty na Facebooku może pomóc np. Megafoni FanPage, narzędzie, dzięki któremu można dodać do fanpage'a np. nietypowe zakładki. Firma Megafoni specjalizuje się jednak w organizowaniu na Facebooku promocji i konkursów. Dzięki temu można m.in. rozdawać kupony rabatowe zachęcające do zakupu produktów czy stymulować aktywność fanów. Koszt narzędzia (jednorazowy) to 89–349 zł, zależnie od liczby fanów zgromadzonych na fanpage'u.

Reklama
Reklama

Konkursy i aplikacje pozwalające zwiększyć zasięg działań w mediach społecznościowych oferuje też wiele innych firm, m.in. SocialApps (79 zł za konkurs) czy Social Invaders (49–249 zł w zależności od liczby fanów).

Ważne dane

Media społecznościowe dysponują własnymi statystykami, w których można znaleźć dane na temat aktywności fanów czy najpopularniejszych postów. Jednak z tych serwisów można wyciągnąć znacznie więcej przydatnych informacji. W ich zestawianiu specjalizują się narzędzia analityczne, m.in. Sotrender stworzony przez firmę SmartNet Research & Solutions.

– Sotrender wyciąga z Facebooka, Twittera i YouTube'a dane o dowolnych firmach polskich i zagranicznych. Dzięki temu można się dowiedzieć, jak sobie radzi nasza konkurencja – mówi Jan Zając. – Ponadto dostajemy w jednym zestawie automatyczną interpretację danych i raporty, a także rekomendacje sposobu prowadzenia fanpage'a.

Dostaniemy m.in. sygnały o tym, czy informacje na naszym fanpage'u publikujemy w porze najlepszej oglądalności, które z publikacji cieszą się największą popularnością i ile osób na nie reaguje. Takie wskazówki powinny pomóc administratorowi w wypracowaniu najlepszego sposobu prowadzenia fanpage'a. Sotrender raportuje z opóźnieniem maksymalnie godzinnym, podczas gdy statystyki np. Facebooka działają niekiedy nawet z kilkudniowym poślizgiem. Za podstawowy dostęp do tego narzędzia mała lub średnia firma musi zapłacić 49 zł miesięcznie (dla fanpage'a do 10 tys. fanów).

Sotrenderowi rośnie silna konkurencja, chociażby w postaci narzędzia Wisetrends, które skupia się na analizie Facebooka. Usługa jest na razie bezpłatna i chwali się, że działa w czasie rzeczywistym.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stanislawska@rp.pl