Wyrok jest nieprawomocny, ale stanowi przełom, nie tylko w Polsce - twierdzą spółka Cinkciarz.pl i jej prawnicy. Do tej pory odszkodowania pieniężne w podobnych sprawach miały charakter symboliczny.

Spór sądowy dotyczy korzystania z oznaczeń „cinkciarz” oraz „cinkciarz.pl” i oznaczeń podobnych (pisanych z tzw. „literówkami”) jako słów kluczowych do reklamowania serwisów konkurenta w wyszukiwarce Google. Firma Currency One nie zaprzestała używania oznaczeń konkurencji pomimo wezwania przedsądowego. Dlatego w 2013 r. Cinkciarz.pl wystąpił przeciwko niej do sądu i uzyskał sądowe zabezpieczenie swoich roszczeń na cały czas trwania procesu.

Pozwana spółka broniła się, próbując kwestionować ważność znaków towarowych zawierających słowo „cinkciarz”.

– Kluczowym zagadnieniem w toku postępowania był zarzut stawiany przez pozwanego, że słowo „cinkciarz” jest opisowe dla wymiany walut i nie powinno być znakiem towarowym – komentuje radca prawny prof. Ewa Skrzydło-Tefelska, partner w kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak (SK&S), która wraz z kancelarią SSW Pragmatic Solutions reprezentował Cinkciarz.pl w procesie.

Cinkciarz.pl uzyskał już wcześniej korzystne rozstrzygnięcia sądowe w powiązanych sprawach przed Naczelnym Sądem Administracyjnym oraz Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Prawomocne wyroki potwierdziły, że historyczne i w przeszłości opisujące nielegalną działalność słowo „cinkciarz” nie ma dzisiaj desygnatu (przedmiot, osoba lub zjawisko, do których odnosi się dana nazwa) oraz jest nazwą własną i znakiem towarowym.

25 maja 2023 roku Sąd I instancji – Sąd Okręgowy w Poznaniu ogłosił wyrok, w którym m.in. nakazał Currency One zaniechania używania oznaczeń „cinkciarz” oraz „cinkciarz.pl” i oznaczeń podobnych jako słów kluczowych przy definiowaniu reklam w Google Ads, wyświetlanych na stronach Google lub innych stronach internetowych wyświetlających reklamy Google, we wszystkich pozytywnych typach dopasowania, jak również w treściach takich reklam, i poinformowanie o tym w jednym z ogólnopolskich dzienników,

Currency One ma też publikować przez miesiąc na stronach Internetowykantor.pl oraz Walutomat.pl oświadczenie z przeprosinami dla Cinkciarz.pl oraz wszystkich osób, które mogły zostać wprowadzone w błąd bezprawnym użyciem oznaczeń konkurenta,

Sąd zasądził od Currency One 40 tysięcy złotych na wskazany cel społeczny – na rzecz Instytutu Książki z siedzibą w Krakowie, a także ponad 2 milionów złotych odszkodowania wraz z odsetkami oraz zwrot większości kosztów procesu.

Marcin Pióro, założyciel i prezes Cinkciarz.pl, zapowiada, że spółka - będzie dochodzić wyższej kwoty odszkodowania.

– Stosowanie oznaczeń słownych czy firmy konkurenta do pozycjonowania witryn w Internecie jest dość często spotykane. Wiele przedsiębiorstw nie wie, jak się przed tym bronić albo uznaje, że jest to nieopłacalne. Wyrok, do którego doprowadziliśmy w sprawie Cinkciarz.pl pokazuje, jak dochodzić takich roszczeń i udowadnia, że firma, która stosuje nieuczciwą reklamę, nie musi pozostać bezkarna – wyjaśnia radca prawny Janusz Mazurek, partner w kancelarii SSW Pragmatic Solutions.

sygn. akt IX GC 1227/13