Handel internetowy ciągle jest w Polsce na fali i bardzo szybko rośnie zarówno wartość robionych w ten sposób zakupów jak i również firm prowadzących w tym kanale sprzedaż. W tym roku wartość e-handlu w Polsce zbliżyć się może według prognoz do nawet 30 mld zł.
Najczęściej kupowane kategorie pokazują, jakiego typu towary są kupowane najczęściej, ale jednocześnie w tych segmentach rynku panuje najostrzejsza konkurencja. W 2012 r. za co czwartą wydana złotówkę w Internecie odpowiadała elektronika – od telewizorów po komputery i konsole, zaś kolejne 9,5 proc. na sprzęt AGD. 10,9 proc. wydatków przypadło na muzykę, filmy, a 8 proc. na odzież.
Bardziej logiczne wydaje się szukanie miejsca w niszy rynkowej, ale choć panuje w nich mniejsza konkurencja, to jednocześnie zapotrzebowanie na awangardowe ubrania, muzykę, czy filmy również jest odpowiednio mniejsze. Tego typu sklepy można traktować jako rodzaj hobby, ponieważ trudno uczynić z nich, przynajmniej na początku, głównego źródła utrzymania. Sklepów internetowych w Polsce działa już ponad 13 tys. i co roku pojawia się ok. tysiąca następnych. Jednak zakupy w sieci zrobiło już choć raz ponad 70 proc. internautów.
Jeśli chodzi o początkowe koszty i konieczne do wykonania czynności to poza elementami oczywistymi, jak zarejestrowanie firmy, założenie konta itd. głównym dylematem są kwestie technologiczne. Czy samodzielnie wykupić domenę i oddzielnie oprogramowanie, czy stworzyć je samodzielnie (tudzież zlecić), a może jednak wybrać już gotowy produkt.
Wykup domeny nie jest dzisiaj drogi, może to być nawet kilkadziesiąt złotych. Dochodzi do tego hosting (rodzaj rezerwacji miejsca na serwerze), który można w promocji wykupić nawet za kilka złotych miesięcznie. Jednak powinno sie zwrócić uwagę nie tylko na cenę – tania usługa może oznaczać mało tzw. miejsca na serwerze, co w efekcie spowoduje wolne działanie strony. Dla potencjach klientów może to być wystarczający argument do poszukiwań towaru gdzie indziej.
Pojawia się też kwestia oprogramowania – jest dostępne darmowe, ale wiąże się z tym wiele ograniczeń. Dla początkujących e-handlowców może jest to opcja do rozważenia, ale gdy sklep choć odrobinę zwiększy skalę działania zazwyczaj pojawiają się już jasno sprecyzowane oczekiwania odnośnie do oprogramowania, którego wersje darmowe zazwyczaj nie są w stanie już zaspokoić. Można zlecić przygotowanie oprogramowania dedykowanego naszemu sklepowi i związanych z tym oczekiwań, jednak to opcja kosztowna i jednocześnie trudno mieć gwarancję, iż wszystko będzie działało jak chcemy.
Ostatnią opcją jest skorzystanie z gotowego pakietu, czyli wykupienie w jednej firmie pakietu obejmującego oprogramowanie, domenę, hosting. Jest wiele platform oferujących takie usługi choćby Shoper, Comarch, 1&1.
Na koniec nie można zapomnieć o stworzeniu regulaminu, który powinien sprawdzić prawnik. Inaczej sklep naraża się na pozew ze strony zarówno osób fizycznych, jak i różnych stowarzyszeń wyspecjalizowanych w zdobywaniu pieniędzy w ten sposób.
Co po rynkowym debiucie? Oczywiście każdy ekspert stwierdzi, że reklama jest dźwignią handlu, to jednak na początku działalności mało kto dysponuje wielkim budżetem na ten cel. Wciąż popularną metodą startu jest oferowanie swoich produktów poprzez serwis aukcyjny Allegro. Oczywiście trzeba zapłacić prowizję od sprzedaży, ale można trafić do grupy kilkunastu milionów użytkowników i jednocześnie wypromować swoją markę.
Wiele firm z tej opcji korzysta - 10 lat temu tylko ok. 15-18 proc. wystawianych ofert miało z góry ustaloną cenę z opcją Kup Teraz. Były to zazwyczaj rzeczy nowe, a resztę stanowiły często używane produkty, które były licytowane. Obecnie ponad 80 proc. ofert trafia do sprzedaży z już ustaloną ceną, a ponad 50 proc. wystawiają firmy czy sklepy internetowe.
Inne sposoby na promocję to reklama internetowa, m.in. bardzo popularne pozycjonowanie w wyszukiwarkach – mówiąc wprost płaci się, aby przy wyszukiwaniu określonych haseł nasz sklep w wynikach pojawiał się wyżej niż inne. Dodatkowo Google w ramach różnych promocji oraz akcji skierowanych do firm oferuje preferencyjne ceny na start reklamowania się w Internecie. Inna opcja to także bardzo popularne internetowe porównywarki cen. Jednak za to, aby nasza oferta w ich zestawieniach się znalazła, również trzeba zapłacić.
Na dobrą sprawę sklep nie musi mieć magazynu, jednak trudno prowadzić działalność z prawdziwego zdarzenia i poszukiwać po hurtowniach asortymentu, który oferujemy dopiero po zainteresowaniu się nim przez klienta. Z badań wynika również, iż dla Polaków ważna jest możliwość obejrzenia sklepu w tradycyjnym sklepie, zanim zdecydują się ostatecznie na sfinalizowanie zakupu. Dzisiaj standardem jest skracanie czasu oczekiwania na towar, dlatego taki model na dłuższą metę jest zbyt ryzykowny. Inny element na który zwracają uwagę klienci to dostępne sposoby płatności, których oferta powinna być także szeroka i obejmować choćby szybkie płatności internetowe.
Automatyzacja sprzedaży to podstawa
Monika Markiewicz, dyrektor handlowy Rolling Center Polska sp.j.
Jesteśmy w Polsce wyłącznym dystrybutorem akcesoriów do metalowych bram i drzwi włoskiej firmy Rolling Center istniejącej od 1975 r. W trakcie wyboru oprogramowania do obsługi sprzedaży w Internecie braliśmy przede wszystkim pod uwagę możliwości automatyzacji procesów związanych z obsługą klienta i możliwości konfiguracji sklepu. Ostatecznie zdecydowaliśmy się na pakiet e-handel firmy Comarch. Wydał się nam najlepszy, ponieważ oferuje szereg narzędzi pozwalających na konfigurację szaty graficznej, sposobów dostawy czy powiadomień dla klientów. Jest on też skonfigurowany z innymi programami tej firmy, dzięki czemu towary wędrują wprost do sklepu, a zamówienia trafiają wprost do systemu. Dzięki temu oszczędzamy czas konieczny na obsługę klientów i możemy skupić się na innych elementach naszego biznesu. Całe oprogramowanie udostępniane jest w chmurze, dzięki czemu możliwe jest zarządzanie firmą z dowolnego miejsca, jak i zdalna praca. Dodatkową korzyścią jest integracja z galerią handlową iMall24, dzięki czemu zyskaliśmy dodatkowy kanał sprzedaży.
Klient chce gotowych rozwiązań
Paweł Regiec, dyrektor sprzedaży iComarch24
Dla osób otwierających własny sklep jedną z najważniejszych decyzji jest wybór narzędzia do prowadzenia sprzedaży. Możliwości są w zasadzie trzy: napisanie własnego sklepu, wykorzystanie rozwiązań open source lub skorzystanie z gotowego sklepu w zamian za miesięczny abonament. Tę trzecią opcję oferujemy klientom w postaci Comarch ERP e-Sklep, ponieważ według nas jest to najbardziej efektywny model działania – klient od początku może skupić się wyłącznie na rozwoju swojej sprzedaży, otrzymując od producenta kompletne narzędzie e-commerce. Wszystko, co należy zrobić, to wybrać gotowy szablon graficzny i dodać swoje towary. Klientom pomagamy także przygotować regulamin sklepu oraz wypromować ich markę, przekazując kupony warte ponad 1 tys. zł na usługi takie, jak pozycjonowanie sklepu, reklama AdWords, przygotowanie profesjonalnego regulaminu. Aby pomóc klientom zwiększyć ich sprzedaż oferujemy dodatkowe, nowoczesne kanały sprzedaży, m.in. własny sklep w serwisie Facebook, mobilną wersję sklepu oraz możliwość sprzedaży w serwisie www.Wszystko.pl.